SKIP

Verdens største batterihybride ferge: Hele 18 av 25 leverandører er norske

Skal gå mellom Sandefjord og Strømstad.

Color Hybrid blir med sine 160 meter lengde og 27 meter bredde verdens største hybridferge. Det blir i volum (bruttotonnasje) også det største skipet Ulstein verft har bygget.
Color Hybrid blir med sine 160 meter lengde og 27 meter bredde verdens største hybridferge. Det blir i volum (bruttotonnasje) også det største skipet Ulstein verft har bygget. Bilde: Fosen Yard/Ulstein
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
27. mars 2018 - 05:04

ULSTEINVIK: Color Line får det som blir verdens største hybride passasjerferge når Color hybrid leveres fra Ulstein verft neste år. Skipet er designet av Fosen Yards, nå organisert i selskapet FUDE (Fosen Ulstein Design and Engineering.)

I tillegg til at Color Hybrid bygges ved et norsk verft og med norsk design, er 25 store leverandører valgt. Av dem er hele 18 norske, det vil si over 70 prosent.

Med batteripakken på 4,7 MWh skal Color Hybrid kunne seile 3,2 nautiske mil (NM) kun på strøm fra batterier, ladet med grønn kraft i Sandefjord i løpet av nattoppholdet.

Skroget er under bygging i Polen og skal slepes til Ulsteinvik i oktober. Levering er i andre kvartal 2019.

Far og sønn

65 tonn batterier fordeles på to separate motorrom. Framdriften besørges av to store og to små motorer i  «far-og-sønn-konfigurasjon».

Color Line har med motor- og batterifkonfigurasjon kuttet ut hjelpemotor og redusert fra normalt åtte til fire motorer. De to minste motorene kan også brukes til å lade batteriene om det skulle være nødvendig.

Det er satt av plass til enda flere batterier, opplyste prosjektdirektør Robin Tomren i Color Line under Maritime Battery Forums årlige konferanse «Watts up».

Vis mer

- Color Hybrid vil være verdens største hybride ferge, men vi håper det skal bli flere og større, sa Tomren.

Forbikjører dansker

De hittil største hybridfergene går mellom Rødby og Puttgarden. Scandlines erstattet i 2014-2015 en dieselmotor med 2,6 MWh-batteripakke i hvert av sine fire skip i Tyskland-trafikk.

Siemens sto for systemleveranse og integrasjon, mens batteriene ble levert av Corvus. Batteriene på ca. 30 tonn erstattet en motor på 95 tonn.

Scandlines har også konvertert to ferger mellom Helsingborg-Helsingør til fullelektriske med 89 tonn batterier på 4 MWh fra PBES i Trondheim. 

Til Color Hybrid skal Siemens i tillegg til elektro-, energi- og batteristyringssystemer også levere batteriene. De skal produseres ved fabrikken som nå bygges opp i Trondheim og starter opp til sommeren. 

Sandefjord satte krav

Sandefjord satte fem miljøkriterier da nye seilingstider skulle tildeles:

Det rederiet som hadde minst utslipp av NOx, SOx, CO2, støy og erosjon skulle få velge seilingstider. Color Line konkurrer med Fjordline, som bruker LNG og landstrøm.

- Med null-utslipp og spesialdesignede og effektive propeller som ikke skal gi erosjon, kunne ingen slå oss, sa Tomren.

Batteriene skal holde til manøvrering fra kai i Sandefjord, 30 minutters seilas forbi Kvernberget ytterst i fjorden, og det samme ved returen.

To ganger 30 minutter

Hele seilasen over til Strömstad i Sverige er på 38 NM og tar 2,5 timer. Color Line er i samtaler med den svenske kommunen om å kunne koble til landstrøm, men svenskene sliter med strømmengden.

3D-tegning viser plassering av motorer og batterier om bord i Color Hybrid. <i>Bilde:  FUDE</i>
3D-tegning viser plassering av motorer og batterier om bord i Color Hybrid. Bilde:  FUDE

Skipet må med andre ord ha igjen nok batterikapasitet til 30 minutter seilas fra Kvernberget og manøvrering til kai i Sandefjord. I løpet av en times kailigge, skal batteriene toppes opp for å kunne ta enda en rundtur. Landstrømkoblingen er høyspent, det vil si 11,5 kV.

Under de 30 minuttene på batteri inn/ut Sandefjord, er energibehovet ca. 2.000 kWh. Maks hastighet er 12 knop. Etter siste tur skal det gjenstå ca. 20 prosent batterikapasitet.

Designsjef Per Edvin Tande i Fosen Yard sier de har laget nytt skrogdesign, basert på erfaringer fra en lang rekke passasjerferger. Blant annet har selskapet designet Fjordline-fergene Stavangerfjord og Bergensfjord.

– Det er ny og forbedret skrogdesign på Color Hybrid der vi har bygget på erfaring og kunnskap fra tidligere. Energieffektivitet og miljø er drivende for design og utstyr for alt om bord på den nye fergen, sier Tande.

Vis mer

Energigjenvinning

Color Hybrid blir også utstyrt med nye teknologi for å ta vare på eksos- og overskuddsvarme til bruk når skipet går på batteri. Skipet får også system for å utnytte sjøvann og absorbsjonskjøler til kjøling og kaldtvann.

Skipet skal ha flere ulike modus for operasjon av motorer og batterier, både rene batterimodus og kombinasjoner med motorer. Det er Siemens som utvikler energi- og batteristyringssystemet for å takle utfordringene.

Under overfart vil batteriene også brukes til å ta energitopper, «peak shaving», slik at hovedmotor kan holde et jevnt og optimalt turtall. Color Line vil spare driftstimer på motorer og dermed redusere både drivstoff og vedlikehold.

Color Hybrid utstyres med to propeller og vil ha en normalfart på 17 knop, og toppfart 23 knop.

Motoroppsettet fra Rolls-Ryce Engines består av to 6-slindrete motorer (hver på 3600 kW) og to 9-sylinderversjoner (hver på 5400 kW) av typen B:33:45 L. De ulike motorstørrelsen gir fleksibilitet til drift. Motorene er fordelt på en stor (far) og en liten (sønn) i hvert sitt maskinrom.  

Kartet viser ruten Sandefjord-Strömstad. Fra Sandefjord til Kvernberget (der ruta knekker mot øst) skal Color Hybrid seile på batteri, det vil si i 30 minutter begge veier. <i>Bilde:  Color Line/Google</i>
Kartet viser ruten Sandefjord-Strömstad. Fra Sandefjord til Kvernberget (der ruta knekker mot øst) skal Color Hybrid seile på batteri, det vil si i 30 minutter begge veier. Bilde:  Color Line/Google
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.