(Bilde: Siemens)
Batterifergen Ampere har vært i daglig drift i snart to år, og tilbakelagt en distanse tilsvarende fem ganger rundt jorda ved ekvator. (Bilde: Tore Stensvold)
Elfrida er verdens første elektriske arbeidsbåt. Den brukes ved et Salmar oppdrettsanlegg ved Frøya. (Bilde: Tore Stensvold)
Energi- og kontrollstring på Ampere er levert av Siemens. (Bilde: Tore Stensvold)
Det blir 11 produksjonsceller i batterifabrikken til Siemens. (Bilde: Siemens/Soelvar Flatmo)
(Bilde: Soelvar Flatmo/Siemens)
Daglig leder Anita Hager i Intek med Torstein Sol-Gärtner (t.h) og prosjektleder Sivert Eliassen (til venstre) fra Siemens. Sol-Gärtner er leder for teknologiutvikling og etablering av fabrikken. (Bilde: Siemens/Soelvar Flatmo)
Intek monterer verktøy og programmerer robotene til batterifabrikken til Siemens. (Bilde: Siemens/Soelvar Flatmo)
El-sjarken Karoline er bygget og levert av Selfa Arctic med styringssystem fra Siemens. (Bilde: Selfa Arctic)
En batteripakke fra PBES på 90 KWh er plassert i hvert sitt skrog på Elfrida. Siemens har levert energi- og kontrollsystemene. Nå vil de også levere batteriene selv. (Bilde: Tore Stensvold)
EKSTRA

Roboter bygger maritime batterier

Roboter fra Raufoss bygger maritime batterier i Trondheim

– Dette er den største ordren i vår historie.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-medlem »

I skogsbygda Raufoss er Intek godt i gang med å bygge 11 robotceller for automatisert produksjon av maritime batterier.

Til våren åpner Siemens en helautomatisert batterifabrikk i Trondheim.

I tillegg til 11 roboter, skal syv-åtte AIV-er (automative intelligent vehicles) frakte batteridelene mellom de ulike celler og arbeidsstasjoner.

Største kontrakt

For Intek er ordren fra Siemens på produksjonslinjen med de rundt 20 robotene en stor fjær i hatten. Verdien er verdt noen titalls millioner kroner.

– Dette er den største ordren i vår historie, sier daglig leder Anita Hager i Intek til TU.

Hun påpeker at robotene ikke skal erstatte norske arbeidsplasser. I Norge ble det i 2016 tatt i bruk 166 nye industriroboter. Det er 400 færre enn i Finland og hele 1400 færre enn i Sverige.

Det blir 11 produksjonsceller i batterifabrikken til Siemens.
Det blir 11 produksjonsceller i batterifabrikken til Siemens. Bilde: Siemens/Soelvar Flatmo

– Vi er med på å gjøre Siemens konkurransedyktig, sier Hager.

Trygger Trondheimsmiljøet

Det er Siemens helt enig i.

Daglig leder Anita Hager i Intek med Torstein Sol-Gärtner (t.h) og prosjektleder Sivert Eliassen (til venstre) fra Siemens. Sol-Gärtner er leder for teknologiutvikling og etablering av fabrikken.
Daglig leder Anita Hager i Intek med Torstein Sol-Gärtner (t.h) og prosjektleder Sivert Eliassen (til venstre) fra Siemens. Sol-Gärtner er leder for teknologiutvikling og etablering av fabrikken. Bilde: Siemens/Soelvar Flatmo
En batteripakke fra PBES på 90 KWh er plassert i hvert sitt skrog på Elfrida. Siemens har levert energi- og kontrollsystemene. Nå vil de også levere batteriene selv.
En batteripakke fra PBES på 90 KWh er plassert i hvert sitt skrog på Elfrida. Siemens har levert energi- og kontrollsystemene. Nå vil de også levere batteriene selv. Bilde: Tore Stensvold

Siemens har lagt det globale ansvaret for helelektrisk og hybrid framdrift av skip til konsernets avdeling i Trondheim. Siemens i Trondheim har utviklet systemkompetanse både på energi- og kraftstyring til batteriferger og hybride skip.

– Batterifabrikken vil sørge for at vi beholder mange arbeidsplasser. Selv om den blir helautomatisert, trenger vi flere operatører og den sørger for å styrke oss på batterisystemer til den maritime industrien, sier kommunikasjonssjef Lars-Einar Petterson i Siemens.

I tillegg til dem som blir direkte involvert i produksjonen, har Siemens all engineering og prosjektering av batteri-, kontroll- og energistyringssystemer i Norge.

Skalering og ombygging

Administrerende direktør Anne Marit Panengstuen i Siemens er glad for at norske Intek vant fram i konkurransen.

– De forstår kravene vi stiller til fleksibilitet, automasjon og digitalisering, sier Panengstuen.

Produksjonslinjen i Trondheim utvikles for enkelt å kunne skaleres og tilpasse produksjonen. 

– Dette gjør at vi enklere kan redesigne produkter i takt med utviklingen innen batteriteknologi samt å tilpasse leveransene til ulike kunder og behov, sier Panengstuen.

Anita Hager legger også vekt på at produksjonslinjen blir veldig fleksibel.

INTEK

  • Hovedkontor: Raufoss
  • Ansatte: 40
  • Består av Intek Engineering AS og Intek Automatisering AS.
  • Over 30 års erfaring innen automasjon og robotisering.
  • Kompetanse innen blant annet programvare, sensorikk, styringssystemer og mekanisering.

– Det er enkelt for oss å bygge om og omprogrammerer produksjonen etter nye og endrete behov fra Siemens, sier Hager. 

Kysten trenger batterier

Siemens ser for seg flere bruksområder for batteriløsningene.

– Skipsfarten og olje- og gassnæringen må bli grønnere og mer miljøvennlig, og det er grunnen til at vi bygger en avansert batterifabrikk i Trondheim, sier Panengstuen.

Intek monterer verktøy og programmerer robotene til batterifabrikken til Siemens.
Intek monterer verktøy og programmerer robotene til batterifabrikken til Siemens. Bilde: Siemens/Soelvar Flatmo

Siemens har allerede levert fremdriftssystemer til verdens første elektriske ferge (Ampere),  første elektriske fiskebåt  (Karoline) og verdens første elektriske arbeidsbåt i oppdrettsnæringen (Elfrida). 

I tillegg er det et stort marked for energilagringssystemer/batterier på olje og gassinstallasjoner. Batteripakker kan begrense bruk av dieselgeneratorer og gassturbiner.

Canadiske PBES har siden januar i år produsert sine maritime batterier i Norge, og er i ferd med å flytte utvikling- og engineering til Trondheim.

Corvus, som har cirka 60 prosent av markedet, har plassert sine prosjektfolk og salgsledelse i Bergen. Produksjonen skjer i Canada.

Batterifergen Ampere har vært i daglig drift i snart to år, og tilbakelagt en distanse tilsvarende fem ganger rundt jorda ved ekvator.
Batterifergen Ampere har vært i daglig drift i snart to år, og tilbakelagt en distanse tilsvarende fem ganger rundt jorda ved ekvator. Bilde: Tore Stensvold

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)