PROSJEKTER

Vegvesenet slår sammen milliardprosjekter på Hadeland

Statens vegvesen slår sammen riksvei 4 Hadeland og E16 Jevnaker-Ringerike til en felles veiorganisasjon.

Statens vegvesen slår sammen veiprosjektene på riksvei 4 og E16 på Hadeland. Odd Johansen blir prosjektleder.
Statens vegvesen slår sammen veiprosjektene på riksvei 4 og E16 på Hadeland. Odd Johansen blir prosjektleder. Foto: Statens vegvesen
12. okt. 2020 - 14:02

– Det er klare stordriftsfordeler med å slå sammen de to veiprosjektene på Hadeland, sier områdedirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen, utbygging sør-øst i en pressemelding.

På E16 går anleggsmaskinene for fullt. Neste år vil mye av jobben være gjort. Det faller i tid sammen med at anleggsdriften starter opp igjen på riksvei 4. Mye tyder på at anleggsarbeidet deretter kan fortsette på E16 på Ringerike fra Eggemoen til Nymoen.

Les også

Klart for oppstart av 23 nye bomstasjoner rundt Sarpsborg og Fredrikstad

Erfaren veibygger skal lede

Odd Johansen er nå prosjektleder for to milliardprosjekter med noen kilometers avstand på Hadeland. Da Johansen ble presentert som prosjektleder for riksvei 4 i april, sto han fram som en utålmodig vegbygger. Et halvt år senere må Johansen starte å rekruttere nye folk til prosjektorganisasjonen etter at regjeringen gjennom Statsbudsjettet nå vil starte utbygging av etappe to på riksvei 4 Hadeland i 2021.

Johansen (59) har 26 år bak seg i Statens vegvesen. Han kommer fra stillingen som prosjektleder for Fellesprosjektet Ringeriksbanen. Før det var han prosjektleder for E134 Gvammen-Århus i Seljord.

Les også

Vegvesenet lyser ut disse nye veikontraktene i år: – Relativt labert nå

Riktig vei til riktig pris

– Hva er de største utfordringene på riksvei 4 og E16 på Hadeland?

– På 4-ern skal vi i den nærmeste tiden få tre ulike kontrakter ut i markedet så raskt det lar seg gjøre, uten at det går utover kvaliteten. På E16 skal vi sammen med Skanska og PNC bygge avtalt vei til avtalt pris samtidig som vi har HMS på stell, sier Johansen.

Han skal nå bruke den nærmeste tiden på å bli godt kjent med sin nye ansatte på riggen på Jevnaker.

– Dette er jo stort sett folk som kjenner hverandre fra før. Vi bør ha de beste forutsetninger for å legge sammen to og to og få mer enn fire, sier Johansen.

Han har også ansvaret for E16 Kvamskleiva og riksvei 4 hele veien fra Oslo til Mjøsbrua.

Restene etter tunnelbrann i Brattlitunnelen i Nordland  i 2013 der et vogntog med 27 tonn brunost tok fyr og brant i fire
Les også

66 tunneler oppfyller ikke minstekravene til sikkerhet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.