FERGER

Vegvesenet prøver igjen med en byggekontrakt for E39 Solavåg og Festøy fergekaier

I 2018 ble konkurransen avlyst, men nå skal det i hvert fall bli ny kai ved det ene fergeleiet.

Solavågen fergekai på Sunnmøre er i dårlig stand.
Solavågen fergekai på Sunnmøre er i dårlig stand. Foto: Google Maps
25. mai 2020 - 13:59

Vegvesenet hadde ute anbud på bygging og ombygging av disse kaiene sommeren 2018, og da var det tenkt at de skulle stå ferdige i juni i år.

Men konkurransen ble avlyst fordi det ikke kunne opprettholdes forsvarlig fergedrift ved å bygge om kaia i Solevåg som planlagt.

Nå skal det i stedet bygges ny kai ved siden av den gamle.

Vegvesenet oppgir at det er felles kostnadsramme for E39 Sunnmøre med sambandene Volda/Folkestad og Solevåg/Festøy. Rammen er knapp. Derfor er tre av fire elementer i dette anbudet tatt med som opsjoner inntil etaten har full oversikt over økonomien.

Februar 2022: Anette Aanesland er tilstede på den den offisielle byggestarten for E6 Kvithammar-Åsen i Trøndelag.
Les også

Nye Veier-sjefen: – I dag kunne jeg ikke gjort jobben med den masteroppgaven

Solavåg fergekai

Eksisterende kai, bås og bru er i dårlig forfatning og lar seg ikke bruke av nye fartøy med elektrisk drift. Byggherren har valgt å bygge en ny, litt vinklet kai ved siden av den gamle. Fergedriften kan gå som normalt fra gamlekaia i anleggsperioden.

Det skal fylles ut i sjø for å utvide landområdet, og det skal lages nye oppstillingsfelt for
fergekøen. Etter ferdigstilling er det opsjon på å rive gamlekaia.

Nytt dobbeltspor: Sandbukta-Moss-Såstad
Les også

Bane Nor påla å stanse alt arbeid utenfor kvikkleiresonen. Nå kommer Arbeidstilsynet på banen

Festøy fergekai

Denne jobben er også en opsjon.

Her er eksisterende betongkonstruksjoner på B-kai i dårlig forfatning. Alt i betong rives og erstattes med ny konstruksjon. Fergedrift skal foregå fra A-kai både i anleggstida og framtida. B-kaia blir liggekai/reservekai. Det er med ytterligere en opsjon på forlenging av piren.

Avhengig av økonomien er prioriteringsrekkefølgen på utløsing av
opsjonene slik:

1. Ny B-kai på Festøy

2. Ytterligere forlenging av B-kai på Festøy og/eller riving av gamlekaia i Solavågen

Startdato for hovedprosjektet er tenkt 22. oktober, og ferdigstilling er satt til 3. desember 2021.

Hvis opsjonene blir løst ut, ser fristene slik ut:

  • Ny B-kai på Festøy: 1. juli 2022
  • Forlenging av B-kaia på Festøy: 29. september 2022
  • Riving av gamlekaia i Solavågen (om opsjonen for forlenging av Festøy ikke utløses): 29. september 2022
  • Riving av gamlekaia i Solavågen (om opsjonen for forlenging av Festøy utløses): 28. november 2022

Dette er en konkurranse med forhandlinger, og byggherren planlegger å velge ut mellom tre og seks kvalifiserte leverandører som vil bli invitert til å inngi tilbud og delta i forhandlingene.

Tilbudskonferanse blir på Skype 29. mai.

Frist for å gi tilbud på oppdraget: 22. juni.

Les også

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.