PROSJEKTER

Vegvesenet: Kan kutte halv milliard med smal firefelt på riksvei 4

Statens vegvesen mener det er mulig å kutte kostnadene på ny riksvei 4 fra Gjøvik til Mjøsbrua med en halv milliard kroner når regjeringen åpner for smalere motorveier med fire felter.

Statens vegvesen og planleggingsleder Jon Rabben Lundby mener smal firefeltsvei på riksvei 4 Gjøvik-Mjøsbrua vil kutte kostnadene med en halv milliard kroner.
Statens vegvesen og planleggingsleder Jon Rabben Lundby mener smal firefeltsvei på riksvei 4 Gjøvik-Mjøsbrua vil kutte kostnadene med en halv milliard kroner. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
14. des. 2020 - 12:51

Riksvei 4 Oslo-Mjøsbrua er en av strekningene som regjeringen viser til, hvor det kan være aktuelt med den nye veistandarden. Statens vegvesen er nå ferdige med det første steget på planleggingen av den nordligste vegstrekningen på riksvei 4. Det såkalte planprogrammet viser hva og hvordan Vegvesenet skal planlegge motorveien fra Mjøsbrua til Hunndalen.

– Smalere veiskuldre gjør at vi kan kutte kostnadene med 18 prosent på strekningen på hver side av tunnelen. Slik kan vi ta ned kostnadene fra 5,4 milliarder til 4,9 milliarder kroner, sier planleggingsleder Jon Rabben Lundby i Statens vegvesen Utbygging.

Betongpeler som ikke nådde ned til fjell var hovedproblemet under byggingen av Seutbrua.
Les også

Partene skal krangle tre måneder i rettssalen om dette veiprosjektet

Smalere bruer

Det er særlig smalere konstruksjoner som gjør jobben rimeligere. Det skal bygges seks ulike bruer på strekningen. Samtidig ligger det et ytterligere potensiale for innsparinger og gode løsninger gjennom tidlig involvering av entreprenør.

Lundby har tatt med seg et bredt faglig miljø fra Utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen. Det siste halve året har veieksperter fra hele landet satt seg inn i den nye motorveien.

– Gjennom konseptvalgutredningen fra 2016 har vi et svært godt grunnlag til å finne fram til de beste løsningene for ny trafikksikker og raskere vei på riksvei 4, sier Lundby.

Biogassbilene i kontrakten, og noen elektriske busser.
Les også

Biogass-biler: «Dau i motoren, god å kjøre»

Godt samarbeid

Vegvesenet samarbeider godt med Gjøvik kommune og Innlandet fylkeskommune om ny riksvei 4, spesielt med tema Gjøvik by og trafikkavviklingen der. I 2021 vil dette samarbeidet forsterkes og utvides med å tilknytte Fylkesmannen i Innlandet og Norges vassdrags og energidirektorat.

– Et tett og godt samarbeid med berørte offentlige instanser er et av suksesskriteriene for planleggingen av riksvei 4, sier Lundby.

Det er særlig arbeidet med å håndtere problematikken med fremtidig trafikkavvikling på lokalvegnettet, dyrket mark, bebyggelse og naturmangfold som Vegvesenet skal løse sammen med de andre offentlige aktørene.

Prosjektleder Taale Stensbye skal lede arbeidet med å planlegge ny riksvei 4 Gjøvik-Mjøsbrua. Her sammen med samferdselsminister Knut Arild Hareide, fylkesordfører Even A. Hagen og regiondirektør i NHO Jon Kristiansen. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Prosjektleder Taale Stensbye skal lede arbeidet med å planlegge ny riksvei 4 Gjøvik-Mjøsbrua. Her sammen med samferdselsminister Knut Arild Hareide, fylkesordfører Even A. Hagen og regiondirektør i NHO Jon Kristiansen. Foto:  Statens vegvesen

Stensbye inn som prosjektleder

Lundby får god drahjelp i 2021 i arbeidet med kommunedelplanen. Vegvesenet styrker riksvei 4-laget med den meget erfarne prosjektlederen Taale Stensbye. Han har vært prosjektleder for E6 utbyggingen langs Mjøsa og for  ny riksvei 3/23 Løten-Elverum. Før det satt han i toppledelsen i Statens vegvesen, Region øst som strategisjef. Nå går Stensbye inn som prosjektleder for arbeidet med kommunedelplanen for riksvei 4 Gjøvik-Mjøsbrua.

– Utbyggingen av E6 langs Mjøsa og riksvei 3/25 er gjennomført svært kostnadseffektivt og raskt med en meterpris lavere enn andre sammenlignbare veiprosjekter i Innlandet. Det skyldes god planlegging og god gjennomføring. Derfor er det godt nytt at Stensbye skal inn i riksvei 4-arbeidet, sier prosjektdirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen, Utbygging sørøst.

Fellesprosjektet Arna-Stanghelle består av lange tunneler der ny E16 utgjør cirka 29 kilometer og jernbanen er på cirka 28 kilometer
Les også

Sjokktall: Strekning mellom Oslo og Bergen blir 10 milliarder dyrere

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.