DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Vegvesenet er fornøyd: Tre entreprenører vil ha den nye pilotkontrakten

Mesta, Presis Vegdrift og Stian Brenden.

Snøbrøyting. Mählers DPH diagonalplog. Mars 2020.
Snøbrøyting. Mählers DPH diagonalplog. Mars 2020. Illustrasjonsfoto: Mählers
3. mars 2020 - 13:50

Konkurransen foregår som et tokonvoluttsystem. Ved tilbudsfristen i går åpnet Vegvesenet konvoluttene som blant annet viser hvilke firmaer som har gitt tilbud på driftskontrakten.

Tre har meldt seg:

  • Mesta
  • Presis Vegdrift
  • Stian Brenden Maskinservice
Prosjektleder Mizanur Rahaman i Vegvesenet. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Prosjektleder Mizanur Rahaman i Vegvesenet. Foto:  Statens vegvesen

– Tre tilbydere er passe mange, og vil gi reell konkurranse om kontrakten. Men vi hadde gjerne sett at flere var interessert, forteller Mizanur Rahaman til Veier24. Han er Vegvesenets prosjektleder for driftskontrakter i Innlandet.

Hølland bru fra 1843 er 34 meter lang og krysser elva Ogna i Hå kommune.
Les også

Sjeldent oppdrag: Denne brua fra 1843 må forsterkes – uten at det synes

Prisene åpnes til uka 

Vegvesenet er nå i ferd med å evaluere innholdet i tilbudene i konvolutt 1, og her dreier det seg grovt fortalt om hvordan entreprenørene har forstått oppdraget. Denne delen vektes med 30 prosent i konkurransen. Pris vektes med 70 prosent.

– Vi regner med å åpne konvoluttene med pristilbudene i neste uke, sier Rahaman til Veier24.

Vegvesenet lyste ut denne forsøkskontrakten i begynnelsen av januar.

– Hovedgrepene som er tatt, består i en endret risikoprofil i den funksjonsbaserte delen av kontrakten, der vi som byggherre tar et større ansvar, og entreprenøren mindre. Risiko rundt værforholdene er et eksempel. Samtidig legger vi opp til et regime der vi skal belønne det som blir gjort bra, istedet for å ilegge bøter slik det etter hvert ble mye av før, fortalte Mizanur Rahaman til Veier24 den gang.

– Store deler av kontraktene består imidlertid av såkalte rundsumoppgjør, som betyr at det betales etter mengder og enhetspriser, og i henhold til timepriser for mannskap og maskiner, forteller prosjektlederen.

Hammersborgtunnelen i bakgrunnen skal bygges helt om og blir 100 meter lenger. Elin Hermanstad Havik er Vegvesenets prosjektleder for Ring 1 i Oslo.
Les også

Nå er Ring 1 stengt: – Kan bli svært krevende

Alle riksveiene i Gudbrandsdalen

Veier24 skrev i mai 2019 om bakgrunnen for denne pilotkontrakten i daværende Oppland fylke.

Oppdraget omfatter drift og vedlikehold av riksveiene og tilhørende anlegg i Lillehammer, Øyer, Ringebu, Sør-Fron, Nord-Fron, Sel, Dovre, Lesja, Skjåk, Lom og Vågå.

Fra og med september 2020 og i ett år består kontrakten av 348 kilometer riksvei. Fra 2021 og til 2025 er den på 505 kilometer vei. Og noen kilometer av riksvei 15 fra Innlandet og inn i Vestland skal kun driftes i perioden september-mai.

– Vi er fornøyd, sier Halvard Gavelstad, som er prosjektleder trafikk for Ring 1-prosjektet i Oslo.
Les også

Ingen ekstra køer etter at Ring 1 ble stengt: – En god dag

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.