Prosjektet ble satt ut på konkurranse i fjor, og prosjektleder Kathrine Løno Lahlum i Vestland fylkeskommune er fornøyd med valget.
– Det har vært veldig god kvalitet på bidragene fra de tre tilbyderne som var med i anbudsfasen. Dialogfasen har vært veldig lærerik og nyttig, og de to andre tilbyderne, som var Bertelsen & Garpestad og Kruse Smith, har vist fram gode kvaliteter. Men til slutt så var det Vassbakk & Stol som leverte tilbudet med det beste forholdet mellom pris og kvalitet, forteller hun.
![I midten av mars fikk Mossia gjenoppta arbeidet inn i Mossetunnelen. Da varslet Bane Nor at planen var å gjenoppta alt arbeid ikke lenge etter påske.](https://images.gfx.no/130x87/2839/2839020/IMG_8832-Edit.jpg)
Jernbaneutbyggingen i Moss: Entreprenør med nye kontraktsbrudd
Konkurransepreget dialog = dialog og samspill
I fjor var det informasjonsmøte på Stord for interesserte entreprenører, med påfølgende tilbudskonferanse og prekvalifisering.
– Fra januar til mars gjennomførte vi konkurransepreget dialog. Vi skal bruke en ny samarbeidsform med mer dialog og samspill mellom byggherre og entreprenør.
Vi mener at entreprenøren på denne måten får større mulighet til å påvirke løsninger med sin kompetanse og erfaring, og dermed levere mye bedre på selve gjennomføringen. Ved å involvere entreprenøren tidlig i prosessen tror vi at vi får bedre løsninger, og samtidig sparer tid og penger. Nå skal vi bruke deres samlede kompetanse som vil gi et bedre sluttprodukt, sier Lahlum.
![Skråningen mot boligene er slaket ut for å redusere høyden på veien. Bilde fra en 360-visningsmodell.](https://images.gfx.no/130x87/2846/2846467/Ny%2520E136%2520Tuen.jpg)
Nye Veier ruster opp E136 for 260 millioner
Klart for utviklingsfasen
Prosjektlederen ser fram til å samarbeide med Vassbakk & Stol framover, og nå skal partene inn i en utviklingsfase. Der skal de komme fram til gode løsninger og bli enige om kostnaden for endelig kontrakt. Hun håper at dette er på plass rundt årsskiftet 2020/2021 og at veiarbeidet kan starte på nyåret.
Prosjektet omfatter en kort tunnel på 1500 meter og utbedring av eksisterende vei på deler av strekningen. Ny tunnel og vei i dagen skal gi bedre trafikksikkerhet, bedre framkommelighet og miljø.
![Den samlede belastningen for reindriften og knapphet på arealer er bakgrunnen for avslaget, sier seksjonssejef Ingrid Myrtveit i NVE.](https://images.gfx.no/130x87/2847/2847143/2310_NVE_Ingrid%2520Myrtveit%2520_8327.jpg)
Statnett fikk avslag i Fosen-sak – må bli enige med reindriften