PROSJEKTER

- Valget av trasé for Hordfast ligger fast

– E39 Hordfast mellom Stord og Os blir det største veiprosjektet i Norges historie. Det er svært viktig at arbeidet med prosjektet er forutsigbart, sier samferdselsministeren.

- Jeg legger denne saken fram for Stortinget for å sikre retning og framdrift for prosjektet og unngå forsinkelser, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
- Jeg legger denne saken fram for Stortinget for å sikre retning og framdrift for prosjektet og unngå forsinkelser, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide. Foto: Tor Livius Midtbø/SD
3. sep. 2021 - 13:08

– Derfor understreker regjeringen overfor Stortinget at valget av trasé ligger fast. De stadige diskusjonene om trasévalg er hemmende for framdriften i prosjektet, sier samferdselsministeren i en pressemelding.

Regjeringen legger i dag fram en proposisjon for Stortinget, der Stortinget blir invitert til å bekrefte at valgt konsept og vedtatt kommunedelplan for traseen for E39 Stord-Os (Hordfast) må ligge fast. Regjeringen valgte konsept i 2013 og kommunedelplanen ble vedtatt av Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2019.

– Den gangen lyttet vi til de lokale og regionale interessene. De bør vi fortsatt lytte til. Statens vegvesen jobber nå videre med planarbeidet, og planlegger å legge forslag til reguleringsplan ut på høring i første halvår i 2022. Jeg legger denne saken fram for Stortinget for å sikre retning og framdrift for prosjektet, og for å unngå forsinkelser, sier samferdselsministeren.

I Nasjonal transportplan for perioden 2022–2033 ligger prosjektet i tråd med vedtatte konsept og vedtatt kommunedelplan inne med et finansieringsbehov på 37,7 milliarder kroner. 23,7 milliarder kroner er statlige midler og resten er bompengar. Prosjektet ligger inne med oppstart i de første seks årene av perioden.

Statens vegvesen vil legge stor vekt på tett samarbeid med leverandører og entreprenører og har invitert til dialog med bransjen i september.

De to hydrogenfergene til Torghatten Nord skal ha plass til 120 biler, 12 vogntog og 599 passasjerer. Fergene skal gå over den værharde Vestfjorden mellom Bodø og Lofoten, Værøy og Røst fra 1.oktober 2025, ifølge opprinnelig tidsplan. Myklebust Verft har dermed dårlig tid på byggingen.
Les også

Velger norsk verft til hydrogenferger

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.