INDUSTRI

Utviklet verdens mest stabile kran i Kristiansand

Stabil: Kranen må være stabil uansett hvilken vei sjøen beveger seg. Det var et konsept ingeniørene hos MacGregor i Kristiansand syntes var spennende, og de utviklet verdens første kran som kompenserer i alle retninger.
Stabil: Kranen må være stabil uansett hvilken vei sjøen beveger seg. Det var et konsept ingeniørene hos MacGregor i Kristiansand syntes var spennende, og de utviklet verdens første kran som kompenserer i alle retninger. Bilde: Nina Kristiin Vraa
3. apr. 2014 - 07:00

KRISTIANSAND: Scenarioet er en vindmølle i åpent hav som trenger reparasjon.

Det blåser kuling med tre meters bølger, og man skal få mekaniker og utstyr opp på en vindmølle-plattform på fire kvadratmeter uten å miste mekaniker og utstyr på sjøen.

Bølgekompensering

Kranen må være stabil uansett hvilken vei sjøen beveger seg. Det var et konsept ingeniørene hos MacGregor i Kristiansand syntes var spennende, og de utviklet verdens første kran som kompenserer i alle retninger.

Fundamentet er banebrytende med hensyn til å serve vindmølleparker.

Bølgekompensering (AHC – active heave compensation) har vært vanlig lenge, men å få stabiliseringen til å gå i flere retninger samtidig, har vært umulig.

– Fundamentet til den nye krana er et slags universalledd, som er leddet i to retninger. Oppå den setter vi krana, forklarer prosjektleder Roger Lea.

Les også: Kværner har fått Nord-Europas største kran

Treakset kompensasjon

En treakset kompensasjon gjør at kranas sokkel forblir vertikal i forhold til sjøoverflaten, slik at krana alltid er 90 grader i forhold til vindmøllenstrukturen. Sensorer i sokkel og kran styrer hydraulikken.

Ulikt mange andre skipsmonterte kraner, vil denne stå på midten av dekket, i stedet for ut til en side.

– Det er et spektakulært system. Denne krana har enda strengere krav når det gjelder responstid, enn de vanlige subsea-kranenes bølgekompensering. Lasten vil være stabil uansett hvor mye sjøen beveger seg, innenfor aksepkriteriene, forklarer Lea.

Les også: Ser på mulighetene for å frakte oljearbeidere til Nordsjøen på skip

Universalledd: - Fundamentet til den nye krana er et slags universalledd, som er leddet i to retninger. Oppå den setter vi krana, forklarer prosjektleder Roger Lea.
Universalledd: - Fundamentet til den nye krana er et slags universalledd, som er leddet i to retninger. Oppå den setter vi krana, forklarer prosjektleder Roger Lea.

Innovasjonspris

Det er Siem som har bestilt kranen. Allerede før den første er ferdig, stakk den av med Offshore Support Journal’s (OSJ) Innovation of the Year Award for 2014.

Det er ikke første gang Siem har bestilt et helt nytt produkt fra MacGregor, og vunnet priser. De fikk samme prisen i 2012 for sin Chain Wheel Manipulator.

– Siem har vært kunde hos oss lenge, og vi har utviklet produkter for dem før. De kjenner oss og vet hvilken kompetanse vi har, sier kommunikasjondirektør Natalia Jensen.

TUTV:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Verdensledende

MacGregor i Kristiansand er verdensledende på offshorekraner til skip og plattformer. Konkurransen er hard, ikke minst på Sørlandet, der en klynge med oljeteknologibedrifter lager nyvinninger til alt som har med offshore å gjøre.

Siem Moxi er bygget for service på offshore vindmølleparker. Krana har en teleskopdel som gjør armen hele 25 meter lang.

– Det blir spennende å se om det fungerer i praksis. Det er alltid en viss responstid fra sensorene plukker opp bevegelsene til hydraulikken slår inn. Simuleringene som er gjort statisk fungerer, men sjøen er dynamisk i tillegg, sier Lea.

Les også:

Bare rotoren i det nye aggregatet veier 450 tonn

Her er 26 av de viktigste teknologiene fra oljebransjen

Dette er verdens største subsea-utbygging  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.