MARITIM

USA-krav gir Maersk idé til nytt forretningskonsept

Maersk Supply Service overfører forretningsidé fra USA til Europa. Det innebærer å bruke enkle forsyningsskip og lektere som matefartøy for havvindinstallasjoner.

GustoMSC utvikler og designer installasjonsfartøy for havvind (WTIV). Sammen med Maersk Supply Services har de utviklet et nytt og mer effektivt system for å overføre turbiner fra matefartøy til WTIV. Nå vil Maersk benytte samme teknologi og konsept i Europa for å få ned kostnader.
GustoMSC utvikler og designer installasjonsfartøy for havvind (WTIV). Sammen med Maersk Supply Services har de utviklet et nytt og mer effektivt system for å overføre turbiner fra matefartøy til WTIV. Nå vil Maersk benytte samme teknologi og konsept i Europa for å få ned kostnader. Illustrasjon: Maersk/GustoMSC

Amerikanske myndigheter krever at skip som går mellom amerikanske havner, må bygges i USA, den såkalte Jones Act. Det gjør bygging av skip fire ganger dyrere.