Uno-X hydrogen-eksplosjon i Sandvika

Uno-X: En plugg i hydrogentanken ble montert feil – førte til kraftig eksplosjon

Monteringsfeil var årsaken bak eksplosjonen på fyllestasjonen i Sandvika, ifølge Gexcon.

Røyk og damp steg opp fra Uno-X-stasjonen i Sandivka i Bærum etter eksplosjonen 10. juni.
Røyk og damp steg opp fra Uno-X-stasjonen i Sandivka i Bærum etter eksplosjonen 10. juni. (Foto: Heiko Junge / NTB scanpix)

Monteringsfeil var årsaken bak eksplosjonen på fyllestasjonen i Sandvika, ifølge Gexcon.

I en pressemelding torsdag fra hydrogenselskapet Nel kommer det frem at en monteringsfeil ledet til hydrogenlekkasjen som igjen førte til en kraftig eksplosjon 10. juni.

Det er konsultenselskapet Gexcon som står for undersøkelsene av ulykken. De har funnet ut at en plugg i en av hydrogentankene ble montert feil, og at dette er grunnen til at hydrogen lakk ut i luften og dannet en sky som til slutt eksploderte.

Gexcon har ennå ikke funnet ut av hva som førte til at blandingen av hydrogen og oksygen antente.

Nel melder at de nå skal inspisere alle hydrogentanker med liknende plugger.

De slår fast at de tidligere versjonene av hydrogenfyllestasjonene har et annet design for hydrogenoppbevaring, og at de dermed ikke er utsatt for en slik lekkasje. Det samme skal gjelde for fyllestasjonene i USA og Korea.

Beklager dypt

I en pressemelding beklager Nel dypt til dem som ble direkte og indirekte rammet av eksplosjonen.

– Vi tar dette ekstremt seriøst og bruker alle våre ressurser på å løse denne situasjonen. Når hovedårsaken bak hendelsen nå er funnet setter vi inn tiltak for å sikre at dette aldri skjer igjen, uttaler Nel-sjef Jon André Løkke.

Det kjøres tester og datasimuleringer for å finne årsaken til tennkilden.

Lavtrykkslagringen i stål og kompositt var ikke årsak til verken lekkasjen eller antenningen. Ingen tanker sprakk under eksplosjonen.

Løkke understreker at de er glade for at Nel sin kjerneteknologi ikke hadde noe med lekkasjen å gjøre, og at fyllestasjonene som ikke har samme design for hydrogenlagring vil åpnes igjen snart.

Les også

Vurderte ikke sikkerhetsanalysen

I etterkant av eksplosjonen har Bærum kommune uttalt at de ikke har hatt god nok kompetanse til å kunne slå fast hvorvidt fyllestasjonen utgjorde en sikkerhetsrisiko.

Uno-X sendte i forkant en sikkerhetsanalyse til både kommunen og Direktoratet for beredskap og sikkerhet (DSB). I sin redegjørelse av saken vektla Bærum kommune at DSB fikk tilsendt risikoanalysen som eneste relevante fagmyndighet.

DSB har imidlertid ikke sett på denne analysen, noe de heller ikke trenger å gjøre med andre hydrogenanlegg i Norge. Kravet for å innhente godkjenning fra DSB er at anlegget håndterer minst 5 tonn hydrogen - en grense som er så høy at den ikke gjelder noen i Norge.

DSB har varslet at de nå vil vurdere det nasjonale regelverket, og om de burde grepet inn og behandlet analysen ved hydrogenstasjonen i Sandvika. De har også lovet å følge opp hydrogenanlegg nærmere i fremtiden, og varslet at de vil komme med ny informasjon til bransjen i løpet av høsten.

Ingen stopper for hydrogenbil-satsing

Like etter eksplosjonen stoppet de to norske leverandørene Hyundai og Toyota all utlevering av hydrogenbiler, og alle hydrogenstasjoner i Norge og Danmark ble stengt.

Ifølge de to leverandørene vil ikke ulykken ha noen påvirkning på hydrogenbil-satsingen.

Toyota jobber nå med neste generasjon i hydrogenbilserien, og bygger en ny fabrikk i Japan. Den nye modellen skal etter planen settes i produksjon i løpet av 2020, og volumet økes fra 3000 til 30.000 biler.

Huyndai har slått fast overfor TU at det ikke er grunn til å sette spørsmålstegn ved sikkerheten i deres hydrogenbiler etter ulykken, og at Hyundai's fabrikker og systemer er tilrettelagt for å fortsette serieproduksjonen av hydrogenbiler.

Les også

Kommentarer (34)

Kommentarer (34)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå