Rederier i nærskipsfart

Ulønnsomme kystrederier: Mer lønnsomt å selge skipene og sette penger i banken

Nærskipsfarten er ikke spesielt lønnsom. Mange av rederiene kunne tjent mer på fondssparing og obligasjoner enn å eie og drive skip.

MV Sula er en selvlosser bygget i 1993. Hun er dermed litt eldre enn gjennomsnittet for nærskipsflåten, det vil si 24,5 år.
MV Sula er en selvlosser bygget i 1993. Hun er dermed litt eldre enn gjennomsnittet for nærskipsflåten, det vil si 24,5 år. (Foto: Berge Rederi)

Nærskipsfarten er ikke spesielt lønnsom. Mange av rederiene kunne tjent mer på fondssparing og obligasjoner enn å eie og drive skip.

Næringsminister Iselin Nybø fikk onsdag presentert en Menon-rapport som beskriver en sørgelig tilstand for de fleste av landets 115 rederier som driver innen nærskipsfart. Flåten består av 398 skip, ifølge rapporten.

Få tilgang til alle artikler og mer med TU Ekstra

  • Ubegrenset tilgang til tu.nodigi.no og karriere360.no
  • Historisk arkiv: Teknisk Ukeblad fra 1854 til i dag
  • Rabatt på konferanser

månedlig

235,-
Kr 55 per uke Bestill

årlig

1 990,-
Kr 39 per uke Prøv 1 måned for 1 kr
Én måned for 1 kr
Abonnementet autofornyes og kan sies opp når som helst
Bedrift eller organisasjon? Få tilbud her
NITO- og Tekna-medlemmer får 50% rabatt av ordinær pris ved kjøp av årsabonnement

Vanlige spørsmål

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvorfor får jeg ikke logget inn?

Tu.no er ikke tilknyttet Tekna eller Nitos medlemsbaser. Du må registrere en ny brukerkonto på tu.no.

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvordan får jeg rabattert pris?

Etter at du har laget en brukerkonto på tu.no og logget inn kan du legge inn ditt medlemsnummer og få 50 % rabatt.

Kan jeg få tilsendt faktura til min arbeidsgiver?

Ja. Ved kjøp av årsabonnement tilbyr vi bedriftsfaktura.

Vil abonnementet automatisk fornye seg etter gratisperioden?

Ja. Abonnementet fornyes automatisk. Du kan når som helst skru av automatisk fornyelse.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå