Rederier i nærskipsfart

Ulønnsomme kystrederier: Mer lønnsomt å selge skipene og sette penger i banken

Nærskipsfarten er ikke spesielt lønnsom. Mange av rederiene kunne tjent mer på fondssparing og obligasjoner enn å eie og drive skip.

MV Sula er en selvlosser bygget i 1993. Hun er dermed litt eldre enn gjennomsnittet for nærskipsflåten, det vil si 24,5 år.
MV Sula er en selvlosser bygget i 1993. Hun er dermed litt eldre enn gjennomsnittet for nærskipsflåten, det vil si 24,5 år. (Foto: Berge Rederi)

Nærskipsfarten er ikke spesielt lønnsom. Mange av rederiene kunne tjent mer på fondssparing og obligasjoner enn å eie og drive skip.

Næringsminister Iselin Nybø fikk onsdag presentert en Menon-rapport som beskriver en sørgelig tilstand for de fleste av landets 115 rederier som driver innen nærskipsfart. Flåten består av 398 skip, ifølge rapporten.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå