IT

Tyver, taxi-sjåfører og bluetooth-sendere

Mange mulige svar på hva som jammer GPS-ene våre.

Mange peker på at stadig flere selskaper med en bilflåte, og ikke bare lastebileiere, bruker GPS-styring. Da er det ikke underlig at arbeidstakere vil hindre å bli overvåket, skriver en leser.
Mange peker på at stadig flere selskaper med en bilflåte, og ikke bare lastebileiere, bruker GPS-styring. Da er det ikke underlig at arbeidstakere vil hindre å bli overvåket, skriver en leser. Bilde: Erlend Tangerås Lyger
11. mars 2014 - 18:05

Nylig skrev Teknisk Ukeblad at Forsvarets Forskningsinstitutt har målt at flere GPS-jammere passerer på de store veiene i hovedstaden hver dag. Men ingen kunne helt forklare hvorfor.

Etter at saken ble publisert har det strømmet inn med forslag på hvem som bruker slike jammere.

Mange peker på at stadig flere selskaper med en bilflåte bruker GPS-styring. Det kan gjelde alt fra rørleggerfirmaer til budbiler. Da er det ikke underlig at arbeidstakere vil hindre å bli overvåket, skriver en leser.

Les også: Her passerer flere GPS-jammere hver dag

Tyver

Det er også mange i TUs kommetarfelt som mener at tyver som vil unngå GPS-sporing av dyre biler og båter, er den mest plausible kadidaten.

Til Teknisk Ukeblad uttalte Politidirektoratet at de ikke har kjennskap til bruk av GPS-jammere i sitt arbeid med trafikksikkerhet. Imidlertid finnes det minst to straffesaker hvor tiltalte har hatt GPS-jammere.

Den ene var en straffesak i Tønsberg Tingrett om tyveri av RIB-er, eller store gummibåter for noen år tilbake.

Tiltalte skal ha brukt GPS-jammer for å sette båtenes GPS-sporing ut av spill. Den andre er en narkotikasak fra 2012, hvor tiltalte ble tatt med GPS-jammer og annet elektronisk utstyr på Rygge flyplass, uten at det ble klart hva den skulle brukes til.

Da Teknisk Ukeblad var i kontakt med Norsk Lastebileierforbund, nevnte de et eksempel hvor tre lastebiler som ble stjålet fra østlandsområdet ble funnet i Øst-Europa ved hjelp av flåtestyringssystemet, og at det er nærliggende å tenke at tyver bruker GPS-jammere for å hindre dette.

Les også: Snart blir det DAB-dekning i tunnelene

Taxisjåfører

En av de yrkesgruppene som er mest berørt av GPS-flåtestyring av taxisjåførene.

Flere har foreslått at taxisjåfører som ønsker å jobbe utover lovlig tid, eventuelt putte penger fra turer  i egen lomme, istedenfor å betale arbeidsgiver, kan være synderne.

Atle Hagtun, kommunikasjonsjef i Norges Taxiforbund stiller seg tvilende til denne teorien.

– Det har jeg aldri hørt om, det høres merkelig ut. Hvis du kjører drosje er du interessert i bestillingsturer, og da er du avhenig av flåtestyringen. Uten GPS får sjåførene ingen turer. Sorte får finnes jo i alle næringer, men jeg ser ingen motivasjon for dette hos oss.

Les også: Ny GPS sier ifra om broen er for lav

Radiosendere

Andre har pekt på at også andre, utilsiktede faktorer kan forstyrre GPS-ene våre.

Også Forsvarets Forskningsinstitutt opplyste til Teknisk Ukeblad at noen av de svakeste målingene deres kan være kortslutninger i radioer og andre feil som sender ut et signal som overdøver signalet fra GPS-satelitter.

Noen har også pekt på at radiosendere kan virke inn på GPS-ene våre. Mange bruker kortdistansesendere til å streame musikk fra smarttelefon til bilradioen. 

En leser skriver at billige lavkost-sendere som man kan kjøpe på nettet har analog filtrering, og de kan resultere i at man ufrivillig jammer GPS-signalet.

Les også:

Kina vil ha global dekning for sin GPS-variant i 2020

Økte fartsgrenser skal gi tryggere veier

Dette kan bli de nye togsettene til Flytoget  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.