Mend det danske Vejdirektoratet øker fartsgrensen for å bedre trafikksikkerheten langs danske landeveier, mener det norske Vegdirektoratet økt fart øker ulykkesrisikoen betraktelig. (Bilde: Truls Tunmo)

TRAFIKKSIKKERHET

Økte fartsgrenser skal gi tryggere veier

Ved å øke fartsgrensen fra 80 til 90 kilometer i timen på landeveier i Danmark bedres trafikksikkerheten.

Det viser en ny undersøkelse gjennomført av det danske Vejdirektoratet.

Flere senker farten

1. juli 2011 ble fartsgrensen på over 100 kilometer av Danmarks statlige landeveier økt med ti kilometer i timen. Effekten har vært god, skriver Jyllandsposten.

Resultatene fra undersøkelsen viser at økt fartsgrense har fått folk til å kjøre saktere. På den ene siden har økt fartsgrense fått de som kjørte sakte til å kjøre raskere, samtidig som de som kjørte langt over fartsgrensen har senket farten.

– Hvis det er stor spredning i hastigheten sjåfører kjører i, er det flere som vil forsøke å kjøre forbi hverandre. Jo mer lik fart sjåførene kjører i, jo sikrere er veiene, sier Rene Juhl Hollen, saksbehandler i Vejdirektoratet til Jyllandsposten.

Les også: Fornebubanen kan bety farvel til motorvei gjennom Oslo

De trege kjører fortere

Etter at fartsgrensen ble økt, har de tregeste sjåførene fått opp farten med 15 prosent, mens de som kjører for raskt nå kjører en kilometer saktere på landeveiene enn tidligere.

Resultatene stemmer godt overens med resultatene Danmark opplevde da de for ni år siden satte opp fartsgrensen på en god del motorveier fra 110 km/t til 130 km/t.

I ettertid av den økte fartsgrensen, har færre blitt drept på danske motorveier.

Hollen mener resultatene fra landeveiene viser at Vejdirektoratet nå har funnet passende fartsgrense også her.

Les også: Her er den nye bompengebrikken

En kombinasjon av tiltak

Konklusjonene til Vejdirektoratet i Danmark får ikke umiddelbar støtte fra norske Vegdirektoratet.

– Det er ingen kjente vitenskapelige undersøkelser som viser at økt fartsgrense alene fører til færre ulykker, sier sjefingeniør Arild Ragnøy ved Vegdirektoratets trafikksikkerhetsseksjon.

Ragnøy sier det er kombinasjonen av ulike tiltak som er avgjørende for trafikksikkerheten, og det er nettopp det den Danske undersøkelsen viser.

– Da Danmark innførte 130 km/t på motorveiene, satte de samtidig i gang en massiv politiovervåkning av veiene. Økt politiovervåkning tar bort de sjåførene som kjører over fartsgrensen, og reduserer derfor antall ulykker. Man kan dermed ikke si at den hevede fartsgrensen i seg selv reduserte antall ulykker, men at kombinasjonen av tiltak gjør det, forklarer Ragnøy.

Les også: Svenskene installerer nye fallemmer i veien

Motsatte resultater

Resultatene av forsøk med endrede fartsgrenser i Norge, er ifølge Ragnøy motsatt av i Danmark.

– Det kan godt hende det finnes strekninger på det danske veinettet hvor det har vært egnet å sette opp fartsgrensen for å redusere spredningen, fordi mange har kjørt for fort på forhånd. Om tiltaket gjør at farten generelt blir lavere, kan jeg forstå sammenhengen. Men eksperimenter gjennomført i Norge har vist at nedsetting av fartsgrenser er entydig med en ulykkesreduksjon, sier han.

Les også: Trygg Trafikk vil ha fartssperrer i bilene

Mer alvorlige ulykker

Det norske Vegdirektoratet jobber for tiden med økte fartsgrenser som en del av et prøveprosjekt på motorveier i Østfold og Vestfold.

– Samtidig som vi øker fartsgrensen fra Tester 110 km/t på E18 Vestfold på disse motorveiene vil vi vurdere tiltak for å redusere ulykker, og gjennomfører en trafikksikkehetsinspeksjon, forteller Ragnøy.

Han viser til tiltak som bedre veioppmerking og bedre belysning.

– Om du hever farten uten å innføre ulykkesreduserende tiltak, er det velkjent kunnskap at ulykkestallet øker, og at skadeomfanget ved ulykker blir større.

Les også:

Tester 110 km/t på E18 Vestfold

Slik kan norsk transport se ut i 2040

Svenskene vil forhindre selvmord på togskinnene med videoanalyse