MJØSBRUA

Tungt politisk press fra Innlandet om å bygge ny Mjøsbru i tre

Regjeringen bør bidra til at en ny Mjøsbru bygges av klimavennlige byggematerialer, mener sentrale politikere i Oppland og Hedmark, som snart blir Innlandet fylke.

Bruk av tre vil gi kortere byggetid og over 30 prosent reduksjon i utslipp av CO2, hevder politikerne fra Oppland og Hedmark.
Bruk av tre vil gi kortere byggetid og over 30 prosent reduksjon i utslipp av CO2, hevder politikerne fra Oppland og Hedmark. Illustrasjon: Statens vegvesen
30. sep. 2019 - 19:30

En ny Mjøsbru i tre skal bli neste kapittel i innovativ bruk av tre i Norge. Det ønsker Fylkesmannen i Innlandet, Oppland fylkeskommune og Hedmark fylkeskommune, som i brevs form ber Regjeringen om å bidra til et slikt valg.

Fv. fylkesråd Per Gunnar Sveen, Hedmark, statssekretær Ingvild Ofte Arntsen, politisk rådgiver Erlend Kjensrød, komiteleder Kjersti Bjørnstad, Oppland og fylkesmann Knut Storberget. <i>Foto:  Oppland fylkeskommune</i>
Fv. fylkesråd Per Gunnar Sveen, Hedmark, statssekretær Ingvild Ofte Arntsen, politisk rådgiver Erlend Kjensrød, komiteleder Kjersti Bjørnstad, Oppland og fylkesmann Knut Storberget. Foto:  Oppland fylkeskommune

– En Mjøsbru i tre vil utvilsomt bli et nasjonalt landemerke. Den vil også bli verdens lengste i sitt slag, og med det bli et signalbygg som en driver i utviklingen av trebasert verdiskaping regionalt og nasjonalt. Slik vil en Mjøsbru i tre også være et viktig bidrag til å nå målene i regjeringens skog- og trestrategi, hevder de.

De viser også til at skog- og trenæringa gir grunnlag for 3,5 milliarder kroner i årlig verdiskaping og 8.000 arbeidsplasser i Innlandet.

– I samsvar med Innlandets satsing på trebasert verdiskaping har Fylkesmannen og de to fylkeskommunene vært sterke pådrivere for at den nye Mjøsbrua knyttet til ny firefelts E6 må bygges i tre. Statens vegvesen har gjennomført et eget utredningsprosjekt for ny firefelts Mjøsbru i tre. Her ble to brualternativer utredet; en betongbru og en trebruløsning. Begge alternativer er prosjektert med 100 års levetid og utformet med mål om å sikre optimale konstruksjoner for drift og vedlikehold, heter det i skrivet fra Oppland og Hedmark.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.