Teknisk Ukeblad runder 50.000 følgere på Facebook. En heldig vinner blir påskjønnet med en Huawei P9 smarttelefon.
Teknisk Ukeblad runder 50.000 følgere på Facebook. En heldig vinner blir påskjønnet med en Huawei P9 smarttelefon. (Bilde: Skjermdump/montasje)

TU.NO PÅ FACEBOOK

tu.no runder 50.000 følgere på Facebook

Det markerer vi ved å gi en leser en hyggelig overraskelse.

I skrivende stund har Teknisk Ukeblad 49.894 følgere på Facebook, og antallet øker med ca. 50 om dagen.

Det betyr at vi ganske snart, kanskje i løpet av helgen, vil runde 50.000. Det ønsker vi å markere ved å gi en hyggelig oppmerksomhet til en av dere som har valgt å få TU-saker i nyhetsstrømmen.

Vi trekker derfor ut én tilfeldig følger, som får tilsendt smarttelefonen Huawei P9. Telefonen har fått strålende kritikk hos TUs søsterpublikasjon tek.no.

Hvorfor er Facebook viktig?

Kjernen i journalistenes samfunnsrolle, er å sammenstille og presentere viktig informasjon for publikum, og legge til rette for en kritisk debatt.

For tu.no sin del handler det mye om å belyse muligheter og konsekvenser ved ulike teknologivalg.

Men journalistikken blir ikke viktig før den leses og debatteres.

 Facebooks rekkevidde

  • 1.13 milliard daglige brukere (juni 2016)
  • 1.03 milliard daglige brukere på mobil (juni 2016)
  • De bruker i snitt mer enn 20 minutter på Facebook per døgn
  • 6% av all digital lesning skjer på Facebook
  • 3.192.000 norske brukere
  • 67,7% av Norges befolkning over 18 år bruker Facebook daglig
  • Over halvparten av de norske brukerne følger mer ett tradisjonelt nyhetsmedium på Facebook
  • Kilder: Ipos MMI, Facebook

Et av de viktigste utviklingstrekkene innen leservaner de siste årene, er at et økende antall mennesker bruker nyhetsstrømmer i sosiale medier som sin hyppigste inngang til nyhetene, og i Norge er Facebook den desidert største sosiale medier-kanalen.

17 prosent av alle brukerøkter på tu.no starter ved at noen klikker på TU-saker i Facebook-feeden sin.

Ved å dyrke denne kanalen på toppen av all aktivitet på egne sider, får sakene flere lesere, og journalistikken blir potensielt viktigere fordi flere fanger opp nyttig informasjon og deltar i debatten.

Spesielt i helger og på kvelder er Facebook en viktig spredningskanal for TU-journalistikk. Når folk er på farten, leser de nyheter på mobilen, og norske brukere er hyppigere innom Facebook-appen enn noen annen app.

Dermed er det i gitte situasjoner høyere sannsynlighet for å treffe leserne på Facebook enn på egne nettsider.

Sjekk innstillingene

Facebook endrer stadig sine algoritmer, og et av deres siste grep er å prioritere innlegg fra venner og familie høyere, på bekostning av nyheter fra mediehus.

Dermed kan nyheter fra TU og andre bli noe vanskeligere å fange opp i nyhetsstrømmen, med mindre du selv overstyrer Facebooks default-innstilling, og selv velger hvilke avsendere du vil se flest oppdateringer fra.

Dette er enkelt å fikse i Facebooks innstillinger:

  • Trykk på "Preferanser for nyhetsoppdatering".
  • Under "Prioriter hvem du vil se først" huker du av favorittene, og lagrer.

Flere kanaler

Det er mange måter å få med seg TUs oppdateringer på. Vi er blant annet på Twitter, LinkedIn og Instagram.

Men ingen av de sosiale medier-kanalene gir en komplett oversikt over alt som skjer på tu.no.

Det kan du derimot få ved å bruke TUs RSS-feed eller abonnere på vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut én gang daglig.

Takk til alle som har valgt å følge tu.no - uansett hvilken kanal du foretrekker å lese journalistikken i!

Vinneren av Facebook-trekningen vil bli annonsert kort tid etter at vi bikker 50.000 følgere.

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)