I skrivende stund har Teknisk Ukeblad 49.894 følgere på Facebook, og antallet øker med ca. 50 om dagen.
Det betyr at vi ganske snart, kanskje i løpet av helgen, vil runde 50.000. Det ønsker vi å markere ved å gi en hyggelig oppmerksomhet til en av dere som har valgt å få TU-saker i nyhetsstrømmen.
Vi trekker derfor ut én tilfeldig følger, som får tilsendt smarttelefonen Huawei P9. Telefonen har fått strålende kritikk hos TUs søsterpublikasjon tek.no.
Hvorfor er Facebook viktig?
Kjernen i journalistenes samfunnsrolle, er å sammenstille og presentere viktig informasjon for publikum, og legge til rette for en kritisk debatt.
For tu.no sin del handler det mye om å belyse muligheter og konsekvenser ved ulike teknologivalg.
Men journalistikken blir ikke viktig før den leses og debatteres.
Facebooks rekkevidde
- 1.13 milliard daglige brukere (juni 2016)
- 1.03 milliard daglige brukere på mobil (juni 2016)
- De bruker i snitt mer enn 20 minutter på Facebook per døgn
- 6% av all digital lesning skjer på Facebook
- 3.192.000 norske brukere
- 67,7% av Norges befolkning over 18 år bruker Facebook daglig
- Over halvparten av de norske brukerne følger mer ett tradisjonelt nyhetsmedium på Facebook
- Kilder: Ipos MMI, Facebook
Et av de viktigste utviklingstrekkene innen leservaner de siste årene, er at et økende antall mennesker bruker nyhetsstrømmer i sosiale medier som sin hyppigste inngang til nyhetene, og i Norge er Facebook den desidert største sosiale medier-kanalen.
17 prosent av alle brukerøkter på tu.no starter ved at noen klikker på TU-saker i Facebook-feeden sin.
Ved å dyrke denne kanalen på toppen av all aktivitet på egne sider, får sakene flere lesere, og journalistikken blir potensielt viktigere fordi flere fanger opp nyttig informasjon og deltar i debatten.
Spesielt i helger og på kvelder er Facebook en viktig spredningskanal for TU-journalistikk. Når folk er på farten, leser de nyheter på mobilen, og norske brukere er hyppigere innom Facebook-appen enn noen annen app.
Dermed er det i gitte situasjoner høyere sannsynlighet for å treffe leserne på Facebook enn på egne nettsider.
Sjekk innstillingene
Facebook endrer stadig sine algoritmer, og et av deres siste grep er å prioritere innlegg fra venner og familie høyere, på bekostning av nyheter fra mediehus.
Dermed kan nyheter fra TU og andre bli noe vanskeligere å fange opp i nyhetsstrømmen, med mindre du selv overstyrer Facebooks default-innstilling, og selv velger hvilke avsendere du vil se flest oppdateringer fra.
Dette er enkelt å fikse i Facebooks innstillinger:
- Trykk på "Preferanser for nyhetsoppdatering".
- Under "Prioriter hvem du vil se først" huker du av favorittene, og lagrer.
Flere kanaler
Det er mange måter å få med seg TUs oppdateringer på. Vi er blant annet på Twitter, LinkedIn og Instagram.
Men ingen av de sosiale medier-kanalene gir en komplett oversikt over alt som skjer på tu.no.
Det kan du derimot få ved å bruke TUs RSS-feed eller abonnere på vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut én gang daglig.
Takk til alle som har valgt å følge tu.no - uansett hvilken kanal du foretrekker å lese journalistikken i!
Vinneren av Facebook-trekningen vil bli annonsert kort tid etter at vi bikker 50.000 følgere.

Kommentarer (2)