NASJONAL TRANSPORTPLAN

Tror ikke mer penger gir samferdselsløft

 Selv om transportsektoren skulle få så mye som 45 prosent mer penger enn i dag, vil det bare bidra til å opprettholde dagens standard, mener Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF).

Regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan vil ikke gi store bedringer. Her illustrert av Bærumstunnellen.
Regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan vil ikke gi store bedringer. Her illustrert av Bærumstunnellen. (Bilde: Mona Strande)

 Selv om transportsektoren skulle få så mye som 45 prosent mer penger enn i dag, vil det bare bidra til å opprettholde dagens standard, mener Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF).

Ingeniørforeningen har levert sin høringsuttalelse til Nasjonal Transportplan og er ikke nådig i sin beskrivelse av situasjonen. Foreningen har kun regnet seg fram til effekten av den største økonomiske rammen på 45 prosent mer penger enn i dag.

– Hvis det legges til grunn en politisk ambisjon om å øke rammen for samferdselssatsingen med 45 prosent, kan en slik økning ved første øyekast virke betydelig, men RIFs gjennomgang viser at økningen kun bidrar til å opprettholde dagens standard. RIF mener derfor det er feil å kalle en slik satsing et løft, heter det i høringsuttalelsen.

Jernbanen blir ikke bedre

Les også:

Underinvestering

Foreningen mener det har vært en «underinvestering» i samferdsel i mange år, spesielt på vei og jernbane.

– I tillegg har det vært et veldig stort vedlikeholdsetterslep, sier administrerende direktør Liv Kari Skudal Hansen i RIF.

Gardermoen sikter mot 65 millioner passasjerer

Les også:

Tar igjen forfallet

Direktør Lars Aksnes i Vegdirektoratet innrømmer at det ikke er planlagt så mange nye store veiprosjekter i forslaget til ny transportplan fordi man satser på å ta igjen forfallet samt transport i byene.

– Det er en stor vridning av pengebruk til drift, vedlikehold, forfall og byområder. Det er her vi får problemene og befolkningsveksten, sier han.

Les også: – Den som har mest makt over klimaet i regjeringen er statsministeren. Og nest mest har jeg.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå