Ship of the year 2019

Tre unike skip på verdensbasis kjemper om pris for årets skip

Verdens største brønnbåt og to ulike passasjerskip som begge delvis bruker batterier, er kandidatene til Ship of the year.

Fra venstre: MS «Ronja Storm», MS «Roald Amundsen» og MS «Color Hybrid».
Fra venstre: MS «Ronja Storm», MS «Roald Amundsen» og MS «Color Hybrid». (Montage: Havyard (f.v.), Hurtigruten og Ulstein)
EKSTRA

Verdens største brønnbåt og to ulike passasjerskip som begge delvis bruker batterier, er kandidatene til Ship of the year.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Ship of the Year deles ut 4. juni under den store konferansen Nor-Shipping i Oslo.

Prisen er blitt delt ut årlig siden 1997, med unntak av 2011 som angivelig var et såpass dårlig år for innovasjon på verftene at ikke et eneste skip kvalifiserte.

De siste to årene har søsterkatamaranene fra Brødrene Aa stukket av med prisen, først «Vision of the Fjords» og deretter «Future of the Fjords».

Juryen – som består av Lars Gørvell-Dahll i Norsk Industri, rederiforbund-sjef Harald Solberg og Skipsrevy-sjef Gustav Erik Blaalid – har valgt ut disse tre finalistene:

Verdens største brønnbåt, MS «Ronja Storm». Illustrasjon: Havyard

MS «Ronja Storm»

Verft: Havyard, Leirvik.
Motor: 4 x Cat 3516C fra Pon Power.
Kapasitet ferskvannstanker: 7 450 m3
Ferskvannstank uten fisk: 5000 m3
Lengde: 116 meter.
Bredde: 23 meter.
Levering: Sommer 2019.

Les også

MS «Ronja Storm»

Med sine 116 meter og ferskvanns fisketanker på totalt 7.450 kubikkmeter er MS «Ronja Storm» verdens største brønnbåt. Denne kapasiteten gjør det mulig å laste 1.000 tonn fisk på én time, ifølge selskapet. I tillegg til sine fire fisketanker kan skipet ta med seg 5.000 kubikkmeter ferskvann.

Sølvtrans har klar en ti-årskontrakt for skipet med oppdrettsselskapet Huon utenfor Australia når skipet leveres senere i år. Huon ligger i Tasmania, som har knapphet på ferskvann. Det har skipsdesignerne i Havyard løst ved å installere utstyr som kan produsere nær 17 millioner liter ferskvann per døgn.

Ferskvannet brukes som «laksehospital» der fisken tas opp av merkene og svømmer i ferskvann for å bekjempe gjellesykdommen AGD. Med de enorme tankene kan oppdretterne ta fisken opp i en hel 240-meters merd og behandle den samtidig.

MS «Ronja Storm» utstyres også for fiskesortering, transport av slaktefisk og smolt.

Prislappen ligger på over en 500 millioner kroner, og med det har verdens største brønnbåtselskap fått bygget sin hittil dyreste båt. Sølvtrans har for tiden 21 brønnbåter i flåten og fire under konstruksjon.

MS «Color Hybrid» ved Ulstein verft. Foto: Ulstein/Per Eide Studio

MS «Color Hybrid»

Rederi: Color Line.
Design: Fosen Yards.
Byggeverft: Ulstein Verft, Ulstein.
Lengde: 160 meter.
Bredde: 27 meter.
Passasjerkapasitet: 2000.
Kjøretøykapasitet: 500 PBE (personbilekvivalenter).
Framdrift: Hybrid (dieselelektrisk/batteri).
Motorer: 2 x 6L (3,6 MW) og 2 x 8L (4,8 MW) Rolls- Royce B:33:45 L.
Batteripakker: Siemens 4,7 MWh.
Levering: Sommer 2019.

Les også

MS «Color Hybrid»

Verdens største batterihybride passasjerskip er med i kampen om Årets skip. MS «Color Hybrid» bygges nå for harde livet på Ulstein Verft.

I løpet av sommeren skal skipet leveres til Color Line. Da skal det ha plass til rundt 500 biler og trailere, og 2.000 passasjerer.

MS «Color Hybrid» har fire Rolls-Royce-motorer, to på 3,6 MW og to på 4,8 MW. En «far» og en «sønn» blir plassert i hvert sitt atskilte motorrom. Sammen med batterier, akselgenerator og Power Take Off/Power Take In (PTO/PTI) får maskinsjefen et stort register å spille på for optimal drift.

Rundt 70 prosent av utstyret om bord er fra norske leverandører. Blant dem er Brunvoll i Molde og Brunvoll Volda som leverer framdriftspropeller, gear, ror og thrustere. 

Batteripakkene på totalt 4,7 MWh lades med et 11,5 kV høyspent landstrømanlegg i Sandefjord.

Fulladet skal batteriene holde til manøvrering fra kai i Sandefjord, og 30 minutters seilas forbi Kvernberget ytterst i fjorden. Og det samme ved returen.

Skipet utstyres med et varmegjenvinningssystem der eksosvarme og annen overskuddsvarme lagres i to store «termostanker», en på hver side. Vannet skal brukes til ventilasjonsvarme og vanlig varmtvann.

Termostankene er også en del av ballastvannsystemet. Et fintfølende sensorsystem vil hele tida sørge for at skipet er i balanse etter hvert som tunge vogntog og biler ruller om bord.

Etter to døgn med seiling i farvannene i Møre og Romsdal med snøkledde Sunnmørsalper, returnerte MS Roald Amundsen til kai ved Kleven Verft i Ulsteinvik mandag 25 februar.
MS «Roald Amundsen» på sin første prøveseilas i farvannene i Møre og Romsdal, februar 2019. Foto: Hurtigruten

MS «Roald Amundsen»

Lengde: 140 meter.
Bredde: 23,6 meter.
Høyde: 29 meter.
Dypgang: 5,3 meter.
Passasjerer: 530.
Mannskap: 143.
Antall lugarer: 265 (Seks av ti lugarer får balkong; to av ti blir suiter).
Isforsterket skrog: Polar Code 6 – kan seile i ettårig is.

MS «Roald Amundsen»

Gjennom helgen 23. februar gjennomførte skipet sin første prøveseilas, om lag seks måneder forsinket.

MS «Roald Amundsen» blir sammen med MS «Fridtjof Nansen» det første hybride skipet i sitt slag med diesel-elektrisk framdrift og batterier på 1,36 MWh. Det er satt av plass til å oppgradere til 5 MWh batterikapasitet, som kan gi 3-4 timer fullelektrisk seilas.

De 140 meter lange skipene med isklasse og plass til 530 passasjerer, er designet av Rolls-Royce.

Selskapet sa til TU i 2016 at ekspedisjonsskipene var rene demonstrasjonsplattformer for det mest avanserte og beste de har utviklet.

Det er både drivstoff- og energieffektiviserende utstyr og løsninger, og en stegvis retning mot autonomi.

Tirsdag 4. juli blir vinneren av Årets skip offentliggjort. Men en som uansett vinner er selskapet Jets på Hareid i Møre og Romsdal, som har leveranser til alle de tre finalistene. Det skriver Nett.no.

Selskapet har levert vakuum toalettsystem til både MS «Ronja Storm», MS «Color Hybrid» og MS «Roald Amundsen».

Les også

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå