Rolls-Royce har omfattende leveranser til MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen. Blant annet: fire hovedmotorer, batterisystem, framdriftssystem, tunnelthrustere, stabilisatorer, DP, automasjonssystem, tavler og integrert broløsning. (Bilde: Rolls-Royce)
EKSTRA

ROLLS ROYCE

Rolls-Royce: Bruker Hurtigruten som demo for nye systemer

Rolls-Royce øker utviklingstakten og bruker en halv milliard kroner i året. Hurtigrutens to nye ekspedisjonsskip får det nyeste og mest moderne Sunnmørs-bedriften kan by på.

ÅLESUND: Rolls-Royce har markert klart og tydelig at de ønsker en sentral rolle i automatiseringen av skip.

I Ålesund har selskapet bygget opp et eget laboratorium for å teste ut teknologien.

Senioringeniør Bjørnar Vik tar plass i kapteinstolen. På en rekke monitorer rundt oss, montert som en sammenhengende bue som skal illustrere utsikten på brua fra et vindserviceskip, ser vi en offshore vindpark.. Forsiktig manøvreres skipet mot turbinleggene. «Kaptein» Vik rører verken spaker eller skjermer.

Her forskes det på autonome fartøy. Senioringeniør Bjørnar Vik forteller hva Rolls- Royce bruker The Virtual Ship Intelligence Lab til.

 

- Det er mye å spare på økt automatikk for eksempel i seiling mellom vindturbiner. Systemet beregner raskeste og mest økonomiske rute mellom turbiner, og tilpasser etter vær- og bølgeforhold og legger kontrollert og raskt inn til turbinen, sier Jann Peter Strand, produktsjef for automasjon & kontroll i Marindivisjonen til Rolls-Royce.

Les hele artikkelen og få tilgang til mer eksklusivt innhold

Som Ekstra-medlem får du lese unike artikler på Tu.no og Digi.no hver uke.

Eksklusive artikler | Fordypning og innsikt | Rabatt på konferanser

månedlig

Kr 199
Kr 50 per uke
Prøv gratis
Første måned gratis
Én måned gratis
NITO- eller Tekna-medlem?
Få 50 % rabatt
Jobber du i en bedrift med mer enn fem ansatte?
Ta kontakt for grupperabatt
 

Betal med Visa, MasterCard eller PayPal. Ved årlig periodisering tilbys også bedriftsfaktura.

Vilkår og bruksbetingelser

Allerede medlem?