Klokka 18.55 torsdag landet tre nye F-35A på Ørland slik at det nå endelig befinner seg en skvadron med 15 fly der i tillegg til sju treningsfly i USA.
Det kan være kun snakk om uker før Luftforsvaret kan ta dem i bruk operativt og settes i høy luftmilitær beredskap.
På 75-årsdagen?
– Jeg er svært fornøyd med at vi nå har mottatt tre nye fly. I løpet av året vil vi bli initielt operative med våre nye kampfly, forteller oberstløytnant Ståle Nymoen, sjef 332 skvadron, på Forsvarets eget nettsted.
![Ståle Nymoen (t.v),sjef 332 skvadron, tar imot en av de amerikanske flygerne fra DCMA som fløy de tre kampflyene fra fabrikken i Fort Worth i Texas. <i>Foto: Forsvaret</i>](https://images.gfx.no/290x/2471/2471832/20190912HAH-5613.jpg)
Etter det Teknisk Ukeblad erfarer, er Luftforsvarets ambisjon nå å oppnå første operative evne («initial operational capability», IOC) i løpet av november etter cirka to år med operativ test og evaluering.
Det vil ikke være unaturlig om det jobbes for å kunne erklære operativ evne for eksempel på Luftforsvarets 75-årsdag 10. november.
Allerede i første kvartal 2020 skal norske F-35-fly etter planen til Island for å drive overvåking og vise tilstedeværelse i islandsk luftrom, såkalt Air Policing.
All operativ F-16-virksomhet har siden april vært samlet i Bodø hos 331 skvadron. Flyene skal etter planen være i drift ut 2021.
![Et av de tre nyeste norske F-35A-flyene før avgang fra Lockheed Martin-fabrikken i Fort Worth, Texas.](https://images.gfx.no/130x87/2426/2426439/FP19-08425-0049_Chris%2520Hanoch_PR.jpg)
Skvadronsjef Ståle «Steel»: – Vi har gjort kvantesprang med F-35
Kronprinsen på besøk
Samtidig som at flåten på Ørland økte med tre ny fly, deltar to F-35 i årets største militærøvelse på Østlandet. De to nye flyene skal for første gang operere ut fra en annen base enn Ørland sammen med åtte F-16 fra Bodø. De skal fly fra Rygge, og evnen til å kunne utplasseres («deployere») til forskjellige baser er for øvrig et av mange IOC-krav.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Målet er at flyene skal være fullt operative (FOC) i 2025, blant annet med kryssermissilet JSM i buken. Overgangen dit kommer til å gå gradvis. Den neste milepælen på veien dit kommer i 2022, når QRA-beredskapen for Nato («Quick Reaction Alert») overtas av F-35 fra Evenes.
![Kronprins Haakon får innføring i F-35-simulatoren av Thomas Harlem, sjef for TTT-skvadronen. <i>Foto: Forsvaret</i>](https://images.gfx.no/290x/2471/2471831/6bed554774d1188410038acdb9ec08275d7a1ed6b5204.png)
– Men det forutsetter at F-35 prioriteres høyt. Det er viktig å anerkjenne den viktigheten F-35 har for hele forsvarets operative evne, sier Nymoen.
Han og resten av staben hadde storfint besøk dagen før den siste F-35-leveransen. Onsdag var Kronprins Haakon på besøk på Ørland flystasjon for å inspisere de nye kampflyene. Ved siden av teoretisk gjennomgang, fikk han ifølge Kongehuset prøvesitte et av flyene og ta en testtur i en av simulatorene.
Oppdatert: I den første versjonen av artikkelen skrev vi feilaktig at F-35-flyene var plassert i de nybygde shelterne på Ørland, men det er ikke dem som er avbildet her. De nyankomne flyene skal rett på mottakskontroll i vedlikeholdshangaren, derfor blir de tatt inn i de midlertidige shelterne.
![Major Bjørn Tommy Eigeland foran en F135-motor i vedlikeholdsbygget på Ørland.](https://images.gfx.no/130x87/2432/2432626/20190507-untitled-335.jpg)
Her skrur han på verdens kraftigste jagerflymotor