I september signerte Vegvesenet kontrakt om de forberedende arbeidene på E18 Ramstadsletta med Marthinsen & Duvholt.
Nå er to nye E18 Vestkorridor-kontrakter ute i markedet. Dels en som handler om vibrasjonsmåling, og dels kontrakten som heter E101 Forberedende arbeider Fornebukrysset-Strand.
I den sistnevnte skal dette gjøres:
![Skal bygges: Ny midlertidig omlagt E18 (3+3 kjørebaner) med langsgående støyskjermer. <i>Illustrasjon: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2624/2624398/E18%2520Fornebukrysset-Strand.jpg)
- Grunnarbeider og massehåndtering
- Rive- og saneringsarbeider
- Omlegging av teknisk infrastruktur
Prosjektet går ut på å legge til rette for selve hovedentreprisen for strekningen, den som heter E102 Fornebukrysset-Strand.
I denne forberedende kontrakten skal blant annet E18 flyttes sideveis for å gi plass til bygging av fremtidige veibaner, lokalveier, bruer, og tunneler.
ÅDT er på cirka 90.000, og veien skal være åpen for trafikk gjennom hele anleggsperioden.
Noen av de anslåtte hovedmengdene for arbeidene:
- Vegetasjonsrensk: 68.000 m2
- Riving av 139 bygninger
- KS-stabilisering: 5400 tonn
- Graving løsmasser: 176.000 m3
- Berguttak: 66.200 m3
- VA-grøfter: 9000 meter
- Kabel- og trekkerørstraséer: 9800 meter
- Areal ny vei: 73.000 m2
- Betongstøp: 6200 m3
- Spunt/rørvegg: 10.900 m2
- Pæler: 3200 meter
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Kyoto Group og Schneider Electric inngår intensjonsavtale – skal elektrifisere industrien sammen](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826421/Ronny_Micaelsen_1600x900.jpg)
Arbeidene skal være ferdige 16. januar 2023.
Vegvesenet legger her opp til en konkurranse med forhandling, og planlegger å plukke ut tre leverandører som skal konkurrere.
Tilbudskonferanse blir den 1. desember i år, og frist for å melde seg på i konkurransen er 16. desember.
Deretter ser tidsplanen slik ut:
![Rørspunt mot Professor Kohts vei. <i>Illustrasjon: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2624/2624404/E18%2520Vestkorr%2520rorspunt%2520Kohts%2520vei.jpg)
- 15. februar 2021: Frist for innlevering av første tilbud
- 23. mars 2021: Endelig tilbudsfrist
- Kontraktssignering blir trolig i uke 17 eller 18 i 2021.
![Fornøyde karer ved gjennomslaget i det nordre løpet onsdag. Fv. Kristoffer Brekke (LNS), Kuno Jolanki (LNS) og Flaviano Solesin (Sotra Link Construction).](https://images.gfx.no/130x87/2837/2837947/Forn%25C3%25B8gde%2520arbeidarar%2520ved%2520gjennomslaget%2520i%2520det%2520nordre%2520l%25C3%25B8pet%2520i%2520g%25C3%25A5r..jpg)
Gjennomslag i Sotra-tunnel halvt år før fristen
Og vibrasjonene må måles
I oktober signerte Vegvesenet kontrakt med Exact Geo Survey om setningsmålinger i prosjektet. Nå lyses det ut en kontrakt for vibrasjonsmålinger av eksisterende bygninger og konstruksjoner i området.
![Kartoversikt over E18 Vestkorridoren. <i>Illustrasjon: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2624/2624401/Kart%2520E18%2520Vestkorridoren.jpg)
Vibrasjonsmålinger er nødvendig for å overvåke mulige vibrasjonsskader på eksisterende bebyggelse og konstruksjoner etter sprengning, spunting og pigging. Oppdraget går ut på å måle vibrasjonenes størrelse, og dokumentere denne. Målingene vil også bli brukt som dokumentasjon dersom det oppstår eventuelle skader på omkringliggende bebyggelse og konstruksjoner i forbindelse med anleggsarbeidene.
Frist for å gi tilbud på kontrakten om vibrasjonsmålinger er 21. desember.
![E18 Vestkorridoren strekker seg forbi Sandvika. Broene gjennom Sandvika ble bygget på 60-tallet og har stort oppgraderingsbehov.](https://images.gfx.no/130x87/2842/2842721/original.jpg)
E18: Nye broer i Sandvika vil koste mer enn halvparten av tunnel