DRIFT OG VEDLIKEHOLD

To entreprenører vil ha driftskontrakten for Hardanger og Sogn

Mesta og Presis Vegdrift.

4. apr. 2022 - 13:14

Flere tøffe fjelloverganger inngår i den nye driftskontrakten, som omfatter kommuner i tre fylker:

  • Voss, Vik, Aurland, Lærdal, Eidfjord, Ullensvang og Ulvik i Vestland
  • Hemsedal og Hol i Viken
  • Vang i Innlandet

I dag var det tilbudsfrist, og disse to tilbudene er kommet inn:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva:
Presis Vegdrift 670.780.480
Mesta 737.718.090

– Vi skal nå kontrollregne tilbudene, og tar sikte på å tildele og signere kontrakten så snart som mulig, sier prosjektleder Johannes Øydvin i Statens vegvesen i en pressemelding.

I denne kontrakten har Statens vegvesen ansatt flere byggeledere enn vanlig. I tillegg til ordinær byggeleder er det også en teknisk byggeleder for tunnel og teknisk byggeleder for høyfjell.

Fire fjelloverganger og mange kilometer med tunnel

De fire fjellovergangene i kontrakten er Filefjell (E16), Hardangervidda (riksvei 7), Vikafjellet (riksvei 13) og Hemsedalsfjellet (riksvei 52).

Blant de 45 tunnelene i kontraktsområdet er Lærdalstunnelen. Med sine 24.509 meter er den verdens lengste vegtunnel. Totalt er det 103 kilometer tunnel i kontraktsområdet.

Kart over kontraktsområdet. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Kart over kontraktsområdet. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Kontrakten omfatter 471 kilometer riksvei, pluss 78 kilometer gang- og sykkelvei, i et stort og variert kontraktsområde:

  • E16 Voss-Tyin
  • Riksvei 5 Håbakken-Fodnes
  • Riksvei 7 Haugastøl-Bu
  • Riksvei 13 Skare (Kløvet)-Vangsnes
  • Riksvei 52 Storeskar-Borlaug

Utslippsfrie kjøretøy og andre klimakrav

I kontrakten krever Vegvesenet delvis utslippsfrie og delvis nullutslippskjøretøy.

– Vi har fokus på oppsamling av vaskevann i forbindelse med tunnelrenhold, og det skal tas prøver av vaskevannet. Vi setter strenge krav til prøver fra kumtømming og gateoppsop, for å sikre korrekt deponering av massene, sier Øydvin i meldingen.

Slik skal vinterdriften løses

På to av fjellovergangene i kontrakten, Vikafjellet og Hardangervidda, skal det normalt ikke brukes salt i vinterdriften, på grunn av sårbar natur.

På Filefjell og Hemsedalsfjellet kan entreprenøren bruke salt under visse forutsetninger for å oppnå godkjente føreforhold.

Kontrakten gjelder i fem år, fra 1. september 2022 til 31. august 2027, med mulighet for forlengelse i inntil tre år.

Gjennomsnittlig ÅDT i kontraktsområdet varierer fra 400 til 9000. Trafikken er størst på Voss.

Kart over hvordan vei og jernbanestrekningen mellom Arna-Stanghelle på E16 kan se ut i fremtiden. <span style="font-style: italic; color: rgb(107 114 128/var(--tw-text-opacity)); font-size: 0.875rem;">Illustrasjon: Statens vegvesen v/ Brit Elve Strand.</span>
Les også

Tok til tårene: Nå skal «dødsveien» rustes opp for 39 milliarder

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.