DRIFT OG VEDLIKEHOLD

To entreprenører vil ha driftskontrakten for Hardanger og Sogn

Mesta og Presis Vegdrift.

4. apr. 2022 - 13:14

Flere tøffe fjelloverganger inngår i den nye driftskontrakten, som omfatter kommuner i tre fylker:

  • Voss, Vik, Aurland, Lærdal, Eidfjord, Ullensvang og Ulvik i Vestland
  • Hemsedal og Hol i Viken
  • Vang i Innlandet

I dag var det tilbudsfrist, og disse to tilbudene er kommet inn:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva:
Presis Vegdrift 670.780.480
Mesta 737.718.090

– Vi skal nå kontrollregne tilbudene, og tar sikte på å tildele og signere kontrakten så snart som mulig, sier prosjektleder Johannes Øydvin i Statens vegvesen i en pressemelding.

I denne kontrakten har Statens vegvesen ansatt flere byggeledere enn vanlig. I tillegg til ordinær byggeleder er det også en teknisk byggeleder for tunnel og teknisk byggeleder for høyfjell.

Fire fjelloverganger og mange kilometer med tunnel

De fire fjellovergangene i kontrakten er Filefjell (E16), Hardangervidda (riksvei 7), Vikafjellet (riksvei 13) og Hemsedalsfjellet (riksvei 52).

Blant de 45 tunnelene i kontraktsområdet er Lærdalstunnelen. Med sine 24.509 meter er den verdens lengste vegtunnel. Totalt er det 103 kilometer tunnel i kontraktsområdet.

Kart over kontraktsområdet. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Kart over kontraktsområdet. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Kontrakten omfatter 471 kilometer riksvei, pluss 78 kilometer gang- og sykkelvei, i et stort og variert kontraktsområde:

  • E16 Voss-Tyin
  • Riksvei 5 Håbakken-Fodnes
  • Riksvei 7 Haugastøl-Bu
  • Riksvei 13 Skare (Kløvet)-Vangsnes
  • Riksvei 52 Storeskar-Borlaug

Utslippsfrie kjøretøy og andre klimakrav

I kontrakten krever Vegvesenet delvis utslippsfrie og delvis nullutslippskjøretøy.

– Vi har fokus på oppsamling av vaskevann i forbindelse med tunnelrenhold, og det skal tas prøver av vaskevannet. Vi setter strenge krav til prøver fra kumtømming og gateoppsop, for å sikre korrekt deponering av massene, sier Øydvin i meldingen.

Slik skal vinterdriften løses

På to av fjellovergangene i kontrakten, Vikafjellet og Hardangervidda, skal det normalt ikke brukes salt i vinterdriften, på grunn av sårbar natur.

På Filefjell og Hemsedalsfjellet kan entreprenøren bruke salt under visse forutsetninger for å oppnå godkjente føreforhold.

Kontrakten gjelder i fem år, fra 1. september 2022 til 31. august 2027, med mulighet for forlengelse i inntil tre år.

Gjennomsnittlig ÅDT i kontraktsområdet varierer fra 400 til 9000. Trafikken er størst på Voss.

Endelig sesong for mer og mindre vellykkede middager fra grillen! Vi har testet seks modeller du kan ta med deg på tur – og hjem igjen.
Les også

Test: Grill bærbart

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.