Opprinnelig tidsplan:
- Molo og tørrdokk ferdig: Vinter 2011
- Vraket kildesorteres, klippes, og brennes i fraksjoner som skipes direkte til mottak: Vår-sommer-høst 2011
- Tørrdokk og molo fjernes: Vår og sommer 2012
Fastpriskontrakt: 238,9 millioner kroner (eks. mva.)
Oppdragsgiver: Kystverket
Kystverket tar forsinkelsen med stoisk ro.
– Vi har ikke dårlig tid. Målet er å fjerne vraket mest mulig skånsomt for miljøet. Det blir ivaretatt i tørrdokken, sier Knut Arnhus, Kystverkets prosjektleder.
AF Decom fortsetter arbeidet med å tette dokken, og gjenopptar rivearbeidet så fort dokken er tett.
Gir seg ikke
– Vi kjører på med injisering til det blir tett. Vi håper å få dokken tørr til nyttår. Rivingen kan vi gjøre gjennom vinteren. Lyset er største utfordringen, sier prosjektleder Øyvind Omnes i AF Decom til Teknisk Ukeblad.
En annen utfordring er å frakte mannskap til og fra tørrdokken fra anleggsbrakkene på Sørøya, noen minutters båttur unna. – Dårlig vær kan medføre at det blir verre å komme ut til anlegget, men vi er godt rustet med solide båter, og klare grenseverdier, så det skal ikke bli noe problem, sier Omnes
514_42_08%25201010131416.jpg)
Forbannet storm
Han tror tetteproblemene har sammenheng med en forrykende storm i november i fjor. Da ble deler av spuntvegg og fyllinger skadet. Moloer ble forsterket og bygget høyere og en spuntvegg måtte flyttes.
Fjellet har også vist seg å være dårligere enn først antatt, blant annet med mange slepper.


Startet pumper
I begynnelsen av september uke klarte pumpene å senke vannstanden i tørrdokka med fire meter. Da ble imidlertid et oljeflak observert, og pumpene stanset.
– Vraket skulle være tomt for olje, men bunkerstankene kan ha rustet og olje steget opp i andre rom i skipet som slapp ut da vannstanden sank. Vi hadde godt med oljevernutstyr og fikk samlet alt uten problemer, sier Arnhus.
Mellom 50 og 100 liter olje ble samlet opp i absorberende lenser.
Fastpris
AF Decom fikk jobben med å fjerne vraket av Murmansk etter en anbudskonkurranse. Oppdragsgiver er Kystverket.
AF Decom skilte seg ut både prismessig og ved å ha en miljøgunstig måte å hogge opp vraket, som har ligget ved Sørøya i Finnmark siden 24. desember 1994.
Selskapet skal klippe opp og skjære Murmansk i biter i tørrdokk og sende ferdig sortert skrap med skip. Etter planen skulle dokka vært tømt og opphogging ha startet i våres.
Les også: Kjemper mot værguder og russisk stål
Stadig problemer for Murmansk-fjerning
Økonomisk risiko
AF Decom vant fjerningskontrakten med Kystverket på fastpris. Det kan bli dårlig butikk for AF Gruppen.
– Det er et prestisjeprosjekt. Vi visste at vi tok en risiko, sa Stig Lien i AF Decom til TU tidligere i høst. Prosjektleder Omnes vil heller ikke si noe om prosjektets økonomi nå.
914_42_09%25201010131416.jpg)
Kanonstål
Hittil er ca. 10 prosent av stålet i Murmansk skåret av. Mens injiseringen pågikk, ble det bygget en molo langs skipssiden. Dermed er så å si alt som lå over vann demontert og lagt på lager ved den provisoriske kaia. Dit kommer skip som skal ta med stålet til gjenvinning.
– Vi har tatt av et par kanoner, og dette er konstruksjoner som er tunge og grovt bygget. Dette har gitt oss viktig lærdom i forhold til videre riving, sier Omnes.






