INDUSTRI

Tidskamp for Murmansk-fjerning

TØMMES: Iløpet av en måned regner  AF Decom med å få tettet dokken permanent. Kanontårn og alt som er over vann er tatt av, tilsvarende 10 prosent av vraket.
TØMMES: Iløpet av en måned regner AF Decom med å få tettet dokken permanent. Kanontårn og alt som er over vann er tatt av, tilsvarende 10 prosent av vraket. Bilde: Kystverket
Tore Stensvold
4. nov. 2011 - 09:04

Opprinnelig tidsplan:

  • Molo og tørrdokk ferdig: Vinter 2011
  • Vraket kildesorteres, klippes, og brennes i fraksjoner som skipes direkte til mottak: Vår-sommer-høst 2011
  • Tørrdokk og molo fjernes: Vår og sommer 2012

Fastpriskontrakt: 238,9 millioner kroner (eks. mva.)

Oppdragsgiver: Kystverket

Kystverket tar forsinkelsen med stoisk ro.

– Vi har ikke dårlig tid. Målet er å fjerne vraket mest mulig skånsomt for miljøet. Det blir ivaretatt i tørrdokken, sier Knut Arnhus, Kystverkets prosjektleder.

AF Decom fortsetter arbeidet med å tette dokken, og gjenopptar rivearbeidet så fort dokken er tett.

Gir seg ikke

– Vi kjører på med injisering til det blir tett. Vi håper å få dokken tørr til nyttår. Rivingen kan vi gjøre gjennom vinteren. Lyset er største utfordringen, sier prosjektleder Øyvind Omnes i AF Decom til Teknisk Ukeblad.

En annen utfordring er å frakte mannskap til og fra tørrdokken fra anleggsbrakkene på Sørøya, noen minutters båttur unna. – Dårlig vær kan medføre at det blir verre å komme ut til anlegget, men vi er godt rustet med solide båter, og klare grenseverdier, så det skal ikke bli noe problem, sier Omnes

LYSMESTER: Prosjektleder for oppskjæring av Murmansk, Øyvind Omnes, tror lysforholdene blir største utfordring når det skal skjæres ut over vinteren.
LYSMESTER: Prosjektleder for oppskjæring av Murmansk, Øyvind Omnes, tror lysforholdene blir største utfordring når det skal skjæres ut over vinteren.

Forbannet storm

Han tror tetteproblemene har sammenheng med en forrykende storm i november i fjor. Da ble deler av spuntvegg og fyllinger skadet. Moloer ble forsterket og bygget høyere og en spuntvegg måtte flyttes.

Fjellet har også vist seg å være dårligere enn først antatt, blant annet med mange slepper.

Startet pumper

I begynnelsen av september uke klarte pumpene å senke vannstanden i tørrdokka med fire meter. Da ble imidlertid et oljeflak observert, og pumpene stanset.

– Vraket skulle være tomt for olje, men bunkerstankene kan ha rustet og olje steget opp i andre rom i skipet som slapp ut da vannstanden sank. Vi hadde godt med oljevernutstyr og fikk samlet alt uten problemer, sier Arnhus.

Mellom 50 og 100 liter olje ble samlet opp i absorberende lenser.

Fastpris

AF Decom fikk jobben med å fjerne vraket av Murmansk etter en anbudskonkurranse. Oppdragsgiver er Kystverket.

AF Decom skilte seg ut både prismessig og ved å ha en miljøgunstig måte å hogge opp vraket, som har ligget ved Sørøya i Finnmark siden 24. desember 1994.

Selskapet skal klippe opp og skjære Murmansk i biter i tørrdokk og sende ferdig sortert skrap med skip. Etter planen skulle dokka vært tømt og opphogging ha startet i våres.

Les også: Kjemper mot værguder og russisk stål

Stadig problemer for Murmansk-fjerning

Økonomisk risiko

AF Decom vant fjerningskontrakten med Kystverket på fastpris. Det kan bli dårlig butikk for AF Gruppen.

– Det er et prestisjeprosjekt. Vi visste at vi tok en risiko, sa Stig Lien i AF Decom til TU tidligere i høst. Prosjektleder Omnes vil heller ikke si noe om prosjektets økonomi nå.

OPPGITT: Prosjektleder Stig Lien har lært mye om tetting av fjell under vann. Så langt er 550 tonn sement brukt til injisering. Bildet er fra i fjor høst.
OPPGITT: Prosjektleder Stig Lien har lært mye om tetting av fjell under vann. Så langt er 550 tonn sement brukt til injisering. Bildet er fra i fjor høst.

Kanonstål

Hittil er ca. 10 prosent av stålet i Murmansk skåret av. Mens injiseringen pågikk, ble det bygget en molo langs skipssiden. Dermed er så å si alt som lå over vann demontert og lagt på lager ved den provisoriske kaia. Dit kommer skip som skal ta med stålet til gjenvinning.

– Vi har tatt av et par kanoner, og dette er konstruksjoner som er tunge og grovt bygget. Dette har gitt oss viktig lærdom i forhold til videre riving, sier Omnes.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.