TØMMES: Iløpet av en måned regner AF Decom med å få tettet dokken permanent. Kanontårn og alt som er over vann er tatt av, tilsvarende 10 prosent av vraket. (Bilde: Kystverket)
OPPGITT: Prosjektleder Stig Lien har lært mye om tetting av fjell under vann. Så langt er 550 tonn sement brukt til injisering. Bildet er fra i fjor høst. (Bilde: Tore Stensvold)

Stadig problemer for Murmansk-fjerning

  • Industri

Opprinnelig tidsplan:

  • Molo og tørrdokk ferdig: Vinter 2011
  • Vraket kildesorteres, klippes, og brennes i fraksjoner som skipes direkte til mottak: Vår-sommer-høst 2011
  • Tørrdokk og molo fjernes: Vår og sommer 2012

Fastpriskontrakt: 238,9 millioner kroner (eks. mva.)

Oppdragsgiver: Kystverket

En forrykende storm i november i fjor forsinket arbeidene med å fjerne Murmansk-vraket med fire måneder.

Stormen medførte behov for å forsterke moloer og flytte en spuntvegg. Da tømmingen av dokken startet tidligere i år, viste det seg at spuntveggen og tettingen mot fjell ikke holdt.

– Nå har vi pumpet inn 550 tonn sement for å tette mellom spunt og fjell og i slepper i fjellet. Det begynner å hjelpe nå, sier prosjektleder Stig Lien i AF Anlegg Havn til Teknisk Ukeblad. Han regner likevel med at det må injiseres enda noe mer.

AF Decom fikk jobben med å fjerne vraket av Murmansk etter en anbudskonkurranse. Oppdragsgiver er Kystverket.

Pris og miljø

AF Decom skilte seg ut både prismessig og ved å ha en miljøgunstig måte å hogge opp vraket, som har ligget ved Sørøya i Finnmark siden 24. desember 1994.

AF Decom skal klippe opp og skjære Murmansk i biter i tørrdokk og sende ferdig sortert skrap med skip. Etter planen skulle dokka vært tømt og opphogging ha startet i våres.

– Vi er minst fire måneder forsinket. Nye lekkasjer kan bety at vi ikke blir ferdig før årsskiftet., slik planen var, sier Lien. Han opplyser at AF Decom kommer til å fortsette å jobbe utover vinteren til vraket er fjernet. – Lys er det største problemet, samt været, sier han.

Les også: Kjemper mot værguder og russisk stål

Lovende pumping

I forrige uke klarte pumpene å senke vannstanden i tørrdokka med fire meter. Da ble imidlertid et oljeflak observert, og pumpene stanset. Ifølge Kystverket skule vraket vært tomt for olje.

– Vi har samlet mellom 50 og 100 liter olje i absorberende lenser, sier Lien. Dykkere ble sendt ned for å sjekke om det kunne ligge mer olje i vraket.

Da pumpene ble startet opp igjen i går, klarte de bare å senke vannstanden med 60–90 centimeter. Dermed var det bare å stanse pumpene og lete etter flere lekkasjer.

Rør og sement

– Nå har vi funnet en metode for å tette som virker. Så snart vi har lokalisert lekkasjen, bore vi ned rør, eventuelt perforerte rør, og injiserer sement, sier Lien.

Han innrømmer at arbeidet med å tette tørrdokken har vært langt vanskeligere enn forutsatt.

– Vi lærer noe hver dag. Med den kunnskapen hadde vi nok startet med injisering av sement og gjort en del annerledes om vi skulle begynt i dag, sier Lien.

Det største problemet har vist seg å være slepper i fjellet. De geologiske undersøkelsene klarte ikke å avdekke hvor dårlig fjellet var. Injisering av sement har vist seg å være det mest effektive.

Økonomisk svikt

AF Decom vant fjerningskontrakten med Kystverket på fastpris. Det kan bli dårlig butikk for AF Gruppen.

– Det er et prestisjeprosjekt. Vi visste at vi tok en risiko, sier Lien, uten å ville gå i detaljer på prosjektets økonomi.

Kanonstål

Hittil er ca. 10 prosent av stålet i Murmansk skåret av. Mens injiseringen pågikk, ble det bygget en molo langs skipssiden. Dermed er så å si alt som lå over vann demontert og lagt på lager ved den provisoriske kaia. Dit kommer skip som skal ta med stålet til gjenvinning.

– Vi har tatt av noen kanoner, som er noe av det tyngste og vanskeligste. Det er vi fornøyde med, sier Lien.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.