MASKINER & UTSTYR

Tester ut de første helelektriske lastebilene for anleggsbransjen

Volvo Trucks har nå klare de to første helelektriske lastebilene, og de skal testes ut av Peab-selskapet Swerock.

Samarbeidet inkluderer testing av to elektriske kjøretøy: En Volvo FM med en betongblander og en Volvo FMX med krokløfter.
Samarbeidet inkluderer testing av to elektriske kjøretøy: En Volvo FM med en betongblander og en Volvo FMX med krokløfter. Foto: © Volvo Trucks Corporation. All rights reserved.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
15. okt. 2020 - 12:55

– Lastebiler i anleggssegmentet krever vanligvis mer kraft og robusthet enn mange andre segmenter, og elektriske lastebiler er ikke noe unntak», sier Jonas Odermalm, Vice President Electromobility hos Volvo Trucks.

– Våre kommersielle løsninger må oppfylle kravene til høy produktivitet og driftstid, samtidig som de gir fordelene med reduserte utslipp og mindre støy som følger med en helelektrisk drivlinje. Felttester og kundesamarbeid er viktig for utviklingsprosessen.

Henrik Anderberg, teknisk direktør i Unibuss som kjører buss for Ruter.
Les også

Nær alle Ruters el-leddbusser har kun drift på de to bakerste hjulene

Hjelper å forstå kundenes virksomhet

Som en del av testingen utstyres en elektrisk Volvo FM-lastebil med en betongblander for leveranser til kunder. Det samme gjøres med en elektrisk Volvo FMX-lastebil som er utstyrt med en krokløfter for bruk i større infrastrukturprosjekter.

Prosjektet evaluerer hvordan elektriske lastebiler kan brukes til å øke effektiviteten og redusere klimapåvirkningen. I tillegg til å analysere ytelsen til selve kjøretøyet, tar testene også for seg det generelle økosystemet for elektromobilitet for å finne lademuligheter i tråd med kravene til produktivitet. Fordelene med elektriske kjøretøy for byområder måles med hensyn til mindre støy, sikkerhet på arbeidsstedet og sjåførkomfort.

– Denne typen tester er verdifulle for å hjelpe oss med å forstå kundenes virksomheter bedre, og hvordan elektrifisering vil påvirke dem på daglig basis når det gjelder kjøresykluser, lastekapasitet, driftstid, rekkevidde og andre parametere – samt med alle fordelene ved å bruke mer stillegående og renere transport», sier Ebba Bergbom Wallin, Electromobility Business Manager hos Volvo Trucks.

Leif Stavøstrand er gründer og daglig leder i Evoy. Medeier Katapult Oceans motstand mot havbunnsmineraler legger også press på ham.
Les også

Batteribåt-produsent kjenner på press – nå må de ta stilling

Skal avdekke potensielle forbedringer

Testingen av de to elektriske lastebilene i reell drift gir en mulighet til å evaluere hvordan de blir brukt, og fremheve de potensielle forbedringene som må utføres før det er mulig med utvidet drift.

– Sammen med Volvo Trucks tar vi et stort skritt mot klimasmart transport. Dette vil bringe oss betydelig nærmere morgendagens lastebiler som vil redusere fossile utslipp. Vi har allerede 15 hybrid-betongblandebiler, og gjennom dette prosjektet tester vi nå kjøretøy som bare går på strøm, sier Hans Orest, Division Manager hos Swerock, som er en del av PEAB-gruppen.

AB Volvo planlegger en batterifabrikk i Sverige. Den skal blant annet produsere batterier til selskapets lastebiler.
Les også

Volvo skal produsere 300.000 tonn batterier i Sverige

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.