Onsdag satt Tesla opp prisene på Model Y Long Range med 15.000 kroner. Nå koster bilen fra 549.990 kroner, ekskludert levering.
Samtidig øker Tesla også prisen på billigste Model 3 med mellom 20.000 og 25.000 kroner:
- Billigste Model 3 (med bakhjulsdrift) koster nå fra 409.990 kroner uten levering. I forrige uke kostet denne 369.990 kroner, men prisen økte til 389.990 kroner på fredagen.
- Model 3 Long Range koster nå 494.990 kroner. Forrige uke kostet denne 449.990 kroner, men prisen økte til 469.990 kroner på fredag.
- Model 3 Performance koster nå 534.990 kroner. Forrige uke kostet den 499.990 kroner, men den økte til 509.990 kroner på fredag.
Tyskbygde Model Y Performance, som etter planen leveres til norske kunder fra slutten av mars, koster det samme som før (589.990 kroner).
Tesla Norge vil ikke kommentere årsaker til prisøkningene. Nikkelprisen har som kjent økt voldsomt i det siste, samtidig som Russlands angrep på Ukraina har ført til økte leveringstider hos flere bilprodusenter.
Leveringstidene er nokså lange på enkelte Tesla-modeller. Bestiller du for eksempel Model 3 med bakhjulsdrift eller Long Range og 18 tommers felger, får du den ikke før februar 2023.
Berlin-fabrikken leverer neste uke
Studie: En digital kjørelærer er like bra som en ekte
Tesla har levert ut over 1500 kinesiskbygde Model Y Long Range i mars. Neste ikke-Tesla på lista er Volkswagen ID.4 med litt over 500 nyregistreringer denne måneden, ifølge nettsiden Elbilstatistikk.
Nylig fikk Tesla godkjent den tyske fabrikken i Brandenburg utenfor Berlin. Neste uke leverer Tesla de første bilene herfra. Sannsynligvis kommer flere eksemplarer på tog til Norge allerede i mars måned.
Det er Model Y Performance som leveres fra Tyskland først. Det er usikkert når det kommer tyske Long Range-modeller. Tesla har satt leveringstid for Model Y Long Range med 19 tommers felger helt til jul 2022, mens 20 tommers-modeller kommer i mai.
Mens Y Performance-modeller uansett vil leveres fra Kina, er det usikkert hvor Long Range-modellene kommer fra dersom du bestiller bil i dag. Tesla ønsker ikke kommentere hvorvidt disse modellene kommer fra Kina eller Tyskland.
Økte priser på tysk Y
Flere kunder som har bestilt Model Y Long Range og vil vente på bil fra Tyskland forteller at Tesla har økt prisen på bilene. Tesla har hatt tradisjon for å holde prispunktet som gjaldt da kunden først bestilte bil, men kontraktene åpner for å justere prisene helt opp til kunden blir tildelt understellsnummer.
Da Model Y ble lansert, kostet den mange titusener mindre enn den gjør i dag. Tesla har økt prisene på bilen i flere omganger. Ønsker man å beholde sin gamle pris, virker det med andre ord som man må takke ja til en kinesisk-bygd bil.
Tesla har altså noen måneders ventetid på bil nå, noe som flere importører også rapporterer om.
Nybilsalget i Norge sank med 23,8 prosent i februar sammenliknet med samme måned i fjor, ifølge OFV. Koronaforsinkelser og Russlands angrep på Ukraina bidrar til forsinkelser og lengre ventetider.
Petroleumsfag: Mangedoblet søkertallet da faget ble endret