TUNNELER

Syv firmaer har gitt tilbud på ruste opp kort tunnel i Kristiansand

Vegvesenet er fornøyd med interessen.

Haumyrheitunnelens vestre åpning. Løpet til høyre skal strosses.
Haumyrheitunnelens vestre åpning. Løpet til høyre skal strosses. Foto: Statens vegvesen
13. des. 2019 - 09:49

Prosjektet omfatter rehabilitering og utvidelse av dagens Haumyrheitunnel langs E18 øst for bysentrum i Kristiansand kommune. Tunnelen er en toløps tunnel med totalt fire kjørefelt. Lengden er cirka 350 meter.

I februar i år ble det klart at tunnelen også skal utvides i østgående retning.

Utvidelsen skjer for å gi plass til kollektivfelt frem til avkjøringen til Rona. Tiltakene skal øke levetiden i tunnelen og legge til rette for kollektivtrafikken på østsiden av Kristiansand.

Veier24 har tidligere skrevet om at den nye Varoddbrua - som henger mer eller mindre sammen med Haumyrheitunnelen - er forsinket.

Nylig var det tilbudsfrist for tunnelprosjektet, og disse tilbudene hadde kommet inn:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva
Kruse Smith Entreprenør 109.658.323
Consto Anlegg Øst 116.438.798
Bertelsen & Garpestad 118.759.482
Contexo 129.216.565
AF Gruppen Norge 148.233.731
TT Anlegg 151.475.749
NCC Norge 154.619.931

NB: Som vanlig er ikke noe avgjort før tilbudene er kontrollregnet og evaluert.

– Vi er veldig fornøyd med at så mange er interessert i oppdraget. Og prisene ligger på det nivået som vi har sett for oss, sier prosjektleder Jan Helge Egeland til Veier24.

Han regner med arbeidsstart rundt månedsskiftet januar/februar.

Sluttdato for jobben er satt til 1. mai 2021.

3500 personer er sysselsatt på Femern-prosjektet akkurat nå. Her, i tunnelportalen på dansk side, jobber 250 av dem for å få alt klart til det første tunnelelementet skal senkes til havbunnen i fjerde kvartal i år.
Les også

Forenkler veien til Tyskland: Verdens lengste senketunnel har egen tunnelfabrikk

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.