Sweco: Det er mulig å bygge en 10 km tunnel under Todalsfjorden

Etter å ha gjennomført seismiske undersøkelser, konkluderer Sweco med at det er mulig å bygge en undersjøisk tunnel under Todalsfjorden i Møre og Romsdal.

f514f6f2877d-220705-kart-todalsfjordprosjektet
f514f6f2877d-220705-kart-todalsfjordprosjektet Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
20. feb. 2023 - 06:00

Det er Møre og Romsdal fylkeskommune som i fjor engasjerte konsulentselskapet Sweco til å utarbeide en såkalt verdianalyse, herunder seismiske undersøkelser, for å vurdere om det er mulig å bygge tunnel under Todalsfjorden.

Målet er å samle Sunndal og Surnadal i en felles bo- og markedsregion på indre Nordmøre, ved enten å bygge bru eller tunnel for å binde sammen denne delen av fylkesvei 670.

En endelig rapport skal komme i april, men de foreløpige konklusjonene er at det er teknisk mulig å bygge en undersjøisk tunnel under fjorden.

Dagens E18 følger sjøkanten ved Sandvika og skiller byen fra friluftsområdet Kadettangen (t.v.). Det ble ikke bevilget penger til  videre utbygging av E18 Vestkorridoren i ny transportplan.
Les også

Bærumsordfører om E18-utspill: – Mektig provosert

Ja, det er mulig

Sweco peker to to alternative traseer for en undersjøisk tunnel. <i>Foto:  Sweco</i>
Sweco peker to to alternative traseer for en undersjøisk tunnel. Foto:  Sweco

Sweco skal nå arbeide videre med detaljer rundt kostnader, både for investeringen og framtidig drift og vedlikehold, i et 100-årsperspespektiv. Det er mange andre emner som skal utredes, og som etter planen skal legges fram i en sluttrapport i april i år.

- Svaret vi har fått på utredningen så langt er at det er mulig å bruke tunnel for å krysse fjorden. Det er enda mye jobb Sweco skal gjøre før vi får den endelige rapporten i april som viser alle detaljer, som f eks kostnadene ved alternativene, sier Per Gunnar Løset, planprosjektleder for Todalsfjordprosjektet, i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Skisserer to tunnelalternativ

Sweco har i undersøkelsene skissert to hovedalternativer for tunnel, som det nå jobbes videre med. En litt kortere tunnel fra Ålvund til Nordvik, og en litt lengre fra Ålvund til Åsbøen. Lengdene på traseene varierer fra omkring 9,6 til 10,4 kilometer. 

Fjorden kan krysses på to ulike steder. Det ene alternativet er et stykke innenfor Svinneset, eller noe lenger ute, ved Øygarden. For å klare kravet om maksimalt 5 prosent stigning i tunnelen må tunnelinnslaget trekkes nedover i terrenget til lavest mulige høyde. 

Den endelige rapporten fra Sweco blir en del av beslutningsgrunnlaget for fylkeskommunen om valg av alternativ for kryssing av Todalsfjorden.

Etter at testperioden med pilot nummer to i Vatsfjorden er over, sikter World Wide Wind mot bygging av en større demo-turbin med effekt på 2,4 MW. Teknisk sjef Rune Strømquist, til venstre, her sammen med Stian Valentin Knutsen.
Les også

Utsira Nord: Kan ta i bruk en helt ny type havvindturbin

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.