I 36 boreoperasjoner brukte Statoil Blafros teleskopiske rørsammenstilling "heave arrestor". Men selskapet sluttet å bruke produktet etter at leverandørkjempen FMC fant ut at det hadde utmattingsproblemer.
6. januar sendte Blafro et brev til Olje- og energidepartementet hvor de informerer om at de vil saksøke Statoil og de firmaer som har vært involvert i saken. Etter det Teknisk Ukeblad kjenner til har ikke departementet svart på brevet.
– Stjal løsningen
Blakseth sier til Teknisk Ukeblad at Statoil presser dem ut av markedet ved å stjele ideene deres.
– De får FMC til å bygge våre teknologier. Statoil er mektige og selv om vi har tatt patent på teknologien, blir vi overkjørt. Når juristene begynner å pirke i dette, sitter vi igjen som taperne.
Han sier saken viser hvor vanskelig det er å være en liten bedrift i olje- og gassbransjen.
– Oljeselskapene har rammeavtaler med de store leverandørene, og det er veldig tette bånd mellom dem. Statoil foretrakk å bruke sin eksisterende rammeavtale i stedet for oss.
Les også: Grønne Gjøa klar for havet
Video: Gjøa-slepet har startet
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: AI og autonomi forbedrer drift av industrielle anlegg](https://images.gfx.no/1000x333/2796/2796199/AdobeStock_310134003.jpg)
Flere slike løsninger
Statoil hevder at teleskopskjøter for bruk på stigerør har vært benyttet av industrien siden 70-tallet.
– Det eksisterer mange løsninger og patenter for dette. Flere aktører har vurdert løsninger for tilsvarende teleskopskjøter for bruk på work-over risere, blant annet Blafro og FMC. Og FMC gjorde tilbake i 1994 en studie for Statoil for slik teleskopskjøt for work-over risere, sier informasjonsdirektør i Statoil, Jannik Lindbæk jr. til Teknisk Ukeblad.
Han sier at det er kompliserte belastninger på utstyret i et stigerørsystem ved operasjoner fra flyterigger og at dette medfører sikkerhetsimplikasjoner.
– Både Statoil og FMC er av den oppfatning at denne løsningen ikke gjør inngrep i Blafros patent. Dette vil eventuelt avgjøres av en domstol dersom saken kommer for retten.
Les også:
Tusenvis av leverandører
Han avviser at Statoils rammekontrakter med de store leverandørene ødelegger livsgrunnlaget for småbedrifter.
– Statoil inngår både større rammekontrakter og mindre kontrakter innen mange ulike leveransesegmenter, vi har totalt 26.000 leverandører på verdensbasis. Større rammekontrakter inngår vi for å sikre at leverandører tar totalansvar der det er behov for omfattende og komplekse leveranser. Det er viktig for oss å sikre at alle komponenter som blir benyttet i forbindelse med en leveranse kan benyttes sammen og utgjør en helhet som fungerer sikkert og som bidrar til å opprettholde våre mål om produksjon.
Les også: