I 36 boreoperasjoner brukte Statoil Blafros teleskopiske rørsammenstilling "heave arrestor". Men selskapet sluttet å bruke produktet etter at leverandørkjempen FMC fant ut at det hadde utmattingsproblemer.
– Statoil ga FMC tilgang til all informasjon om produktet vårt. Og da FMC hadde klart et erstatningsprodukt, kuttet de oss ut. Derfor vil vi saksøke selskapene for å ha stjålet teknologien vår. Vi er i ferd med å forberede søksmålet nå, sier Blakseth til Teknisk Ukeblad.
6. januar sendte Blafro et brev til Olje- og energidepartementet hvor de informerer om at de vil saksøke Statoil og de firmaer som har vært involvert i saken. Etter det Teknisk Ukeblad kjenner til har ikke departementet svart på brevet.
– Stjal løsningen
Blakseth sier til Teknisk Ukeblad at Statoil presser dem ut av markedet ved å stjele ideene deres.
– De får FMC til å bygge våre teknologier. Statoil er mektige og selv om vi har tatt patent på teknologien, blir vi overkjørt. Når juristene begynner å pirke i dette, sitter vi igjen som taperne.
Han sier saken viser hvor vanskelig det er å være en liten bedrift i olje- og gassbransjen.
– Oljeselskapene har rammeavtaler med de store leverandørene, og det er veldig tette bånd mellom dem. Statoil foretrakk å bruke sin eksisterende rammeavtale i stedet for oss.
Les også: Grønne Gjøa klar for havet
Video: Gjøa-slepet har startet
Flere slike løsninger
Statoil hevder at teleskopskjøter for bruk på stigerør har vært benyttet av industrien siden 70-tallet.
– Det eksisterer mange løsninger og patenter for dette. Flere aktører har vurdert løsninger for tilsvarende teleskopskjøter for bruk på work-over risere, blant annet Blafro og FMC. Og FMC gjorde tilbake i 1994 en studie for Statoil for slik teleskopskjøt for work-over risere, sier informasjonsdirektør i Statoil, Jannik Lindbæk jr. til Teknisk Ukeblad.
Han sier at det er kompliserte belastninger på utstyret i et stigerørsystem ved operasjoner fra flyterigger og at dette medfører sikkerhetsimplikasjoner.
– Derfor har Statoil behov for at én leverandør skal ha systemansvar for hele stigerørsystemet. Blafros produkt vil alltid være en del av et større system, og Statoil ba derfor FMC om å se på mulighetene for å ta inn Blafro som en komponent i deres system. FMCs analyse viste at Blafros heave arrestor ikke tilfredsstilte kravene til utmatting. Og en uavhengig tredjepart, selskapet Validus, verifiserte resultatene som viser at teknologien har begrenset utmattingslevetid, sier Lindbæk.
– Både Statoil og FMC er av den oppfatning at denne løsningen ikke gjør inngrep i Blafros patent. Dette vil eventuelt avgjøres av en domstol dersom saken kommer for retten.
Les også:
Tusenvis av leverandører
Han avviser at Statoils rammekontrakter med de store leverandørene ødelegger livsgrunnlaget for småbedrifter.
– Statoil inngår både større rammekontrakter og mindre kontrakter innen mange ulike leveransesegmenter, vi har totalt 26.000 leverandører på verdensbasis. Større rammekontrakter inngår vi for å sikre at leverandører tar totalansvar der det er behov for omfattende og komplekse leveranser. Det er viktig for oss å sikre at alle komponenter som blir benyttet i forbindelse med en leveranse kan benyttes sammen og utgjør en helhet som fungerer sikkert og som bidrar til å opprettholde våre mål om produksjon.
Les også: