OLJE OG GASS

Statoil friskmelder gassmarkedet

Ole K. Helgesen
24. mars 2011 - 07:05
Vis mer

Under finanskrisen førte redusert etterspørsel, økt amerikansk produksjon av skifergass og stor LNG-kapasitet til overproduksjon og fallende priser i gassmarkedet.

Dette gjorde mange bekymret for at norsk gasseksport skal bli mindre lukrativt enn tidligere antatt.

Tilbake

Men nå er gassetterspørselen i Europa tilbake på samme nivå som før finanskrisen. Og på verdensbasis er etterspørselen rekordhøy og kraftig økende.

– Det er riktig at etterspørselen etter gass i Europa er tilbake på omtrent samme nivå som før finanskrisen. Men 2010 var et veldig kaldt år, både i første og siste kvartal, noe som ga høyere etterspørsel, sier informasjonssjef i Statoil Naturgass Rannveig S. Stangeland.

Hun understreker at etterspørselen etter gass fra industrien fikk seg en knekk i 2008-2009, og den er ikke helt kommet tilbake på samme nivå som før 2007.



OPTIMISTISK: Statoils Rannveig S. Stangeland sier at selskapet forventer at gassetterspørselen vil øke videre. (FOTO: Anders J. Steensen)
OPTIMISTISK: Statoils Rannveig S. Stangeland sier at selskapet forventer at gassetterspørselen vil øke videre. (FOTO: Anders J. Steensen)

Fremdeles usikkerhet

Statoil tror den største veksten i det europeiske gassmarkedet framover kommer innen kraftproduksjon.

– Generelt forventer vi en etterspørselsvekst i Europa på rundt 20 prosent mot 2030. Men det er usikkerhet knyttet til dette, først og fremst knyttet til økonomisk vekst, særlig i Øst-Europa. Og det er usikkerhet knyttet til hvor mye bruken av gass i kraftsektoren vil øke, sier Stangeland.

Les også: Ønsker Statoil i Jamal-samarbeid

Gamle kraftverk

Hun forteller at veldig mange av gasskraftverkene i Europa er gamle. Over 30 prosent av kraftverkene er over 30 år, og de må erstattes eller fornyes.

Og rundt 30 prosent av europeisk kraftproduksjon er basert på kullkraft. Samtidig har EU-landene store ambisjoner om å kutte i klimagassutslippene.

– Gass er grønt og kan bidra til store kutt. Vi posisjonerer gass til å ta markedsandeler her, sier Stangeland.



Økende priser

– Hvordan er Statoils inntekter på naturgass i det europeiske markedet i dag sammenlignet med tiden før finanskrisen?

– Gjennomsnittlig gasspris som Statoil oppnådde for 2007 var 1,66 kroner per kubikkmeter, mot gjennomsnittet for 2010 som var 1,72 kroner per kubikkmeter. Men i 2008 så vi en pristopp da vi oppnådde en gjennomsnittlig pris på 2,40 kroner per kubikkmeter, noe som også reflekterer at oljeprisen var høy i denne perioden.

Les også: Tsunamien gir dyrere gass

Kina øker produksjonen

Statoil viser også til at det ikke kommer ny LNG-kapasitet av betydning i verden de neste fem årene og det forventes stor etterspørselsvekst i Asia.

Likevel advarer selskapet mot en kraftig innenlands produksjon i Kina.

– Det er forventet en stor økning av innenlands produksjon av gass i Kina. Størstedelen av dette er konvensjonelle ressurser, men Kina er også et av landene som har stort potensial for ukonvensjonell gass, som for eksempel skifergass og såkalt “coal bed methane”. Men det er viktig å nevne at egenproduksjon av gass i Kina og LNG-import ikke nødvendigvis er i direkte konkurranse på grunn av restriksjoner på infrastruktur mellom produksjonsområde for naturgass, som hovedsakelig foregår innenlands, og den folkerike kysten, der LNG-importterminalene ligger.



Kan åpne for Shtokman

I fjor bestemte Gazprom, Statoil og Total seg for å utsette beslutningen om å bygge ut det enorme Shtokman-feltet i Russland, blant annet på grunn av usikkerhet knyttet til gassmarkedet.

Men både Statoil og partnerne har signalisert at investeringsbeslutningen for første fase av prosjektet er like rundt hjørnet.

Den positive utviklingen i gassmarkedet øker sjansene for at selskapene tør å satse på det svært økonomisk og teknologisk krevende prosjektet.

Les også: En måneds Shtokman-utsettelse

Tyst om Shtokman

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.