Shtokman-feltet er beregnet som verdens største uutbygde gassfelt med 3800 milliarder kubikkmeter gass og 37 millioner tonn kondensat. (Bilde: Kart: Sherpa Konsult)

Ønsker Statoil i Jamal-samarbeid

Shtokman

  • Shtokman Development AG har sagt de vil ta en investeringsbeslutning for rørledningsdelen av prosjektet i løpet av første kvartal 2011.
  • Statoil og flere eksperter sier Shtokman-prosjektet ikke vil være lønnsomt med dagens skattesystem i Russland.
  • Inneholder 3800 milliarder kubikkmeter gass og 37 millioner tonn kondensat.
  • Operatør er Shtokman Development AG, som er et felles eid selskap mellom Statoil, Gazprom og Total.
  • Shtokman-gassen vil delvis skipes via rørledning, delvis som LNG.
  • Det anslås at de samlede feltene fra Jamal-halvøya vil kunne levere opp mot 250 milliarder kubikkmeter gass per år i 2025.
  • Sammen med utviklingen av Jamal følger enorme investeringskostnader. Det er nevnt kostnader oppi hundre milliarder dollar.

Novatek leter etter partnere som kan bidra i utbyggingen av et anlegg for flytende naturgass (LNG) på Jamal-halvøya i det russiske Arktis.

Ifølge russiske aviser vil Jamal-anlegget være operasjonelt før Gazproms LNG-flaggskip, Shtokman-feltet. Det skriver Barentsobserver .

For kort siden signerte Shtokman-partner Total en avtale med Novatek om partnerskap på Jamal-prosjektet. Bakgrunnen for Novateks ønske om å ha Statoil med på laget skal være Statoils erfaring fra Melkøya-anlegget, som produserer LNG fra Snøhvit-feltet i Barentshavet.

Les også: En måneds Shtokman-utsettelse

Allerede i gang

Det har også vært spekulert om hvorvidt Statoil vil bli tilbydd et partnerskap i Jamal-prosjektet som en kompensasjon for en utsettelse av Shtokman.

Generalsekretær i Barentssekretariatet, Rune Rafaelsen, sier til Teknisk Ukeblad at i russiske øyne er Shtokman-utbyggingen allerede satt i gang.

– Senest i dag har de inngått en ny kontrakt for helikoptertransport til Shtokman-feltet. Det jobbes hardt i Teriberka for å bygge infrastruktur som kan tjene prosjektet, og Gazprom har brukt hundrevis av millioner på dette. Det viser at de har tro på prosjektet, sier Rafaelsen.

Les også:

Nok en utsettelse

Han sier at i russiske øyne er det behov for både Shtokman og Jamal, men at det vil være nok en utsettelse i Shtokman-prosjektet.

– Det er allerede noe utsatt, og det har vært stor usikkerhet knyttet til skifergassens inntog i markedet. Men nå har gassprisen gått opp, og behovet for energi går ikke ned i verden, sier Rafaelsen.

Han mener Russlands største problem er mangelen på industriell gjennomføringskapasitet.

Les også: Avviser nok en Shtokman-utsettelse

Trenger kompetanse

– Man trenger logistikkompetanse, offshorekompetanse og så videre. Alle utbyggingene som kommer viser at de er helt avhengig av internasjonal kompetanse, og flere gamle uvenner blir venner igjen, som BP, sier Rafaelsen.

Statoil-sjef Helge Lund har tidligere sagt til Teknisk Ukeblad at Statoil fokuserer på å gjennomføre Shtokman-prosjektet, men at Jamal også kan være aktuelt for selskapet.

– Når det gjelder Jamal vil det passe godt ved vår offshoreerfaring, men vi har først og fremst fokus på Shtokman. Det er dumt av industrien å utelukke noen opsjoner. Men vi vil understreke at vår oppmerksomhet er på Shtokman. Vi jobber hardt med partnerne våre for å få en investeringsbeslutning i prosjektet, sier Lund.

Delelinjeområdet utforskes

Snart vil Oljedirektoratet gå i gang med seismikkskyting i det nyåpnede området i Barentshavet, og Rafaelsen mener at Shtokman avhenger av resultatene fra dette.

– I sommer går man i gang med å skyte seismikk i Barentshavet, og hele spørsmålet er hvorvidt det ligger petroleumsressurser her, hvor nært det er land og tilgjengelighet, sier han.

Eventuelle funn her kan ligge nærmere land, og være enklere å bygge ut eller eventuelt samkjøres med Shtokman.

Les også:

Tyst om Shtokman

Jobber med nye regler for oljeleting

Klar til seismikkskyting