Stedet er Hanestad i Østerdalen, i den delen av Rendalen kommune som strekker seg over i nabodalføret.
To nye bruer er bygd: Kiva bru på 32 meter og Tingstadbekken bru på 19 meter. Samt en kulvert. Og nærmere 2,5 kilometer vei er utbedret, med utvidelser og forsterkning og litt flytting.
– Gamle Tingstadbekken bru var i dårlig stand, der har det vært interimsbru en god stund. Gamle Kiva bru var også i dårlig stand, særlig på grunn av korrosjon, forteller byggeleder Simen Jevnaker i Vegvesenet.
Og veistykket er altså utvidet, har fått nytt dekke, og er forsterket på sine steder. Ved Tingstadbekken bru er veien rettet litt opp med ny trase og er flyttet oppstrøms i forhold til den gamle bekkepasseringen.
Arbeidene har pågått fra sør for Kiva bru og nordover til en god bit nord for Hanestadkrysset. Strekningene i denne kontrakten er ikke sammenhengende, men delt i to av et veistykke som entreprenør Gjermundshaug Anlegg tidligere har rustet opp.
For Gjermundshaug har nemlig hatt mye vei å drive med i Østerdalen en tid nå. I det siste har de for eksempel breddeutvidet riksvei 3 fra Jutulhogget mot Alvdal.
– Gjennomføringen av dette prosjektet har gått svært bra, med godt samarbeid med entreprenøren, sier Jevnaker, og anleggsleder Frank Mellemstuen i Gjermundshaug er enig: – Et godt og tillitsfullt samarbeid, og det hele har gått som planlagt.
![Kiva bru på 32 meter er åpnet for vanlig trafikk. Her fra anleggsområdet i midten av november. <i>Foto: Bjørn Olav Amundsen</i>](https://images.gfx.no/290x/2708/2708218/IMG_2498.jpg)
Første desember var datoen for ferdigstilling, det er i henhold til kontrakt, og milde høst- og vinteruker har gjort at asfaltering og veimerking har gått glatt. Slitelaget skal uansett legges til sommeren.
Arbeidene begynte for temmelig nøyaktig et år siden, i desember 2020, men det ble først start med selve prosjektet i mai, siden omkjøringsveiene måtte være ferdige først.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: AI og autonomi forbedrer drift av industrielle anlegg](https://images.gfx.no/1000x333/2796/2796199/AdobeStock_310134003.jpg)
![Her blir tørrmuren i det som kalles Minesvingen i Stalheimskleiva bygd opp igjen i august 2021.](https://images.gfx.no/130x87/2840/2840152/Minesvingen.jpg)
Vegvesenet: Trenger flere fagfolk som har dreisen på slegga
Fartsglade bilister
Men de har hatt sitt å slite med når det gjelder trafikkavvikling. Bilistene har kjørt for fort. Det ble prøvd med lavere fartsgrense, innsnevring av veien og refleksmarkører som midtdeler. Men farten gikk ikke ned. Hindringene i veien ble kjørt i filler.
– Dermed måtte vi gå mer drastisk til verks og innføre lysregulering gjennom anleggsområdet over en strekning på rundt 500 meter, forteller Jevnaker.
![Vegvesenets Simen Jevnaker (tv.) og Frank Mellemstuen fra Gjermundshaug Anlegg foran nye Tingstadbekken bru. <i>Foto: Bjørn Olav Amundsen</i>](https://images.gfx.no/290x/2708/2708220/IMG_2540.jpg)
Grunnforholdene har vært som ventet og temmelig bra. Det er gjort mye bæreevnemålinger som en del av kontrakten til Gjermundshaug Anlegg, som har hatt oppdraget som en totalentreprise.
– Vi har mange lokale arbeidsfolk, og de kjenner grunnen i området og vet hvordan det er. Som regel grusmasser med innslag av stein og blokk, sier Mellemstuen.
Begge bruene og kulverten er plasstøpte konstruksjoner. Kiva bru er i tillegg spennarmert. Ved Kiva var det for øvrig begrenset når entreprenøren kunne arbeide, siden det er ei gyteelv for fisk, og dermed var det også påkrevd med litt tiltak i forhold til elva.
![Slik så det ut da bruelementene til Randklev bru ble løftet på plass igjen. Brua brøt sammen i kjølvannet av uværet Hans og flommen i Lågen.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844946/original.jpg)
Bane Nor slår alarm