MARITIM

Solvang-skip får karbonfangst og lagring om bord

Rederiet Solvang skal i 2023 montere et CCS-anlegg om bord på etylenskipet Clipper Eos. Det blir verdens første anlegg for karbonfangst og lagring på et skip.

Clipper Eos har seilt siden 2019. Illustrasjonen viser CCS-anlegget i eksosanlegget med rør for å føre flytende CO2 til lagertankene på fordekket.
Clipper Eos har seilt siden 2019. Illustrasjonen viser CCS-anlegget i eksosanlegget med rør for å føre flytende CO2 til lagertankene på fordekket. Foto: Solvang-Wärtsilä
Dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg. Abonnere for å få full tilgang til alt innhold.

CCS-anlegget (Carbon Capture and Storage) er nå under utvikling og testing ved Wärtsiläs avdeling i Moss.

Selv om testingen av et 1 MW anlegg ikke er ferdig, sier administrerende direktør Sigurd Some Jenssen at de er såpass trygge på at de får teknologien til å fungere at de kan inngå en intensjonsavtale med Solvang allerede nå.

– For hver dag som går, er vi mer og mer sikre på at teknologien og systemet er liv laga. CCS på skip vil bli et reelt alternativ for betydelige kutt i CO2-utslipp, sier Jenssen til TU.

CCS-anlegget vil få plass i skorsteinen til Clipper Eos. Karbonet som hentes ut av eksosen, kjøles ned til den blir flytende og lagres i to tanker på dekk. Når skipet kommer i land, selges CO2 som produkt til industrielle formål, deriblant som kullsyre for mineralvann, øl eller til matvareindustri.

Maks 70 prosent

CCS-anlegget vil ikke klare å fange all CO2, men opp mot 70 prosent.

Jenssen sier at målet er 70 prosent, men vil være avhengig av tilgjengelig varme og energi samt tankkapasitet for CO2.

– Vi strekker stikken så langt det går for å redusere mest mulig og utnytte energi og spillvarme. Men noe ekstra energi, opp mot fem prosent, vil vi trenge til blant annet pumpe, sier Jenssen.

Wärtsilä har utviklet scrubbere og eksosbehandlingsanlegg i over 30 år. CCS er en videreføring av mange års erfaring og kombineres med Wärtsiläs øvrige teknologi for gassbehandling. Etylenskipet Clipper Eos har allerede mye Wärtsilä-utstyr om bord som kan utnyttes.

Fagkunnskap

– Vi sitter på hele spekteret av kunnskap i samme konsern. Det er en klar fordel, sier Jenssen.

Solvang er en av verdens største gassrederier og tok tidlig i bruk scrubbere for å rense svovel ut av eksos, også før internasjonale utslippskrav trådte i kraft fra 1. januar 2021. Solvang har valgt å fortsette med tungolje som drivstoff, men vil samtidig redusere skadelige utslipp mest mulig.

Administrerende direktør i Solvang ASA, Edvin Endresen, sier i en pressemelding at rederiet er stolt av å bidra til teknologiutviklingen rundt fangst og lagring av karbon.

– Vi har sterk tro på at denne teknologien kan være en nøkkel for å avkarbonisere den internasjonale shippingflåten, sier Endresen. Han skryter av samarbeidet med Wärtsilä som framtidsrettet og opptatt av å sikre industriens overgang til fjerning av karbonutslipp.

– Wärtsilä er den perfekte partneren når vi skal montere bærekraftig teknologi på tvers av flåten og bidra til å redusere skipsfartens globale miljøpåvirkning, sier Endresen.

Japansk og grønn støtte

Etylenskipet Clipper Eos har siden levering i 2019 seilt på kontrakt (timecharter) til det Japanske selskapet Marubeni Corp. Selskapet stiller opp for å bidra til å realisere prosjektet med installasjon og fullskalatesting om bord.

I september ble det kjent  at  Wärtsiläs testing av karbonfangst på skip har blitt del av et større forskningsprosjekt, det norske LINCCS -konsortiet for å utvikle en infrastruktur for karbonfangst, transport og lagring. Dermed kunne de framskynde planene om fullskala testing om bord på et skip fra seks til tre år. Nå bidrar Solvang og Marubeni til at det kan skje enda raskere.

LINCSS-konsortiet mottok nylig 111 millioner kroner i støtte til forskning og utvikling av CCS via Forskningsrådets Grønn Plattform.

Les også

Kommentarer:

Vi har byttet system for artikkelkommentarer. For å opprette brukerkonto, registrerer du deg med BankID.