OLJE OG GASS

Solberg fikk se riggen som kunne reddet norske arbeidsplasser

Fem oppdrag i milliardklassen glapp for norske verft i 2012. Nå går arbeidet med det aller største inn i sluttfasen i Sør-Korea.

Statsminister Erna Solberg, Siv Solem, landsjef for Statoil Sør-Korea og konsernsjef Choi Kil-seon foran byggingen av gigariggen Aasta Hansteen på Hyundai Heavy Industries i Ulsan.
Statsminister Erna Solberg, Siv Solem, landsjef for Statoil Sør-Korea og konsernsjef Choi Kil-seon foran byggingen av gigariggen Aasta Hansteen på Hyundai Heavy Industries i Ulsan. Bilde: Heiko Junge/NTB scanpix
NTB
16. apr. 2016 - 12:36

Statoil måtte til verdens største verft på den andre siden av jordkloden for å finne noen som kunne bygge verdens største boligplattform.

Oppdraget gikk til Hyundai Heavy Industries i Ulsan, sør i Sør-Korea, der det i dag jobber 58.000 personer.

Statsminister Erna Solberg (H) fikk hilse på sjefene sammen med Statoils lokale ledelse lørdag, samt ta en titt på det som skal bli boligplattformen Spar som skal skipes til Aasta Hansteen-feltet når den blir ferdig.

Trist situasjon

Solberg sier hun ser paradokset med å skipe en gigaplattform rundt halve jordkloden i en tid med stigende ledighet langs hele kysten på Vestlandet.

– I dag ville kanskje norske verft ha vunnet en slik konkurranse. Men i 2012 gjorde de det ikke, fordi vi hadde et kostnadsnivå som ikke sto i forhold til andre land. Det er trist at vi er i en slik situasjon. Nå ville norske verft virkelig kunne trengt et slikt oppdrag, fordi nå har de svært mange permitterte. Men også her i Sør-Korea er det nedskalering som følge av få kontrakter, sier Solberg til NTB.

Måtte gå ut

Statoils landsjef i Sør-Korea, Siv Solem, sier at det i 2012 ikke var noe annet alternativ enn å la kontrakten til 20 milliarder kroner gå til utlandet.

– Norske verft hadde ikke kapasitet. De fikk likevel muligheten til å by, men de priset restkapasiteten så dyrt at de ikke var konkurransedyktige. Og når det gjelder Spar-plattformen, så var det ingen norske tilbydere. Dette er et skrog som er det største i sitt slag i verden, og du må ha et verft av Hyundais størrelse for å klare å bygge det, sier Solem til NTB.

– Ingen ville klart det?

– Ingen la inn bud.

Nesten halvering

Solem bekrefter at oljenedturen ikke bare rammer Norge og norske arbeidsplasser. Også i Sør-Korea handler mye om omstilling.

– Ved de tre største verftene i Ulsan-området jobber det i dag rundt 120.000 ansatte. Over de neste tre årene skal det totalt nedbemannes 50.000 jobber. I tillegg rammes underleverandører. Så langt i år er det ikke inngått kontrakter – fra en situasjon der man leverte i hvert fall hver måned. Det beskriver litt av utfordringene, og at det ikke bare er Norge som er rammet, sier Solem.

Fart på forskning

Et av Sør-Koreas svar på utfordringene er å etablere 17 statlige innovasjonssentre. Her skal det drives nytenkning i et kreativt miljø – med tanke på å skape fremtidige lønnsomme arbeidsplasser.

Sør-Korea bruker 4,15 prosent av sitt brutto nasjonalprodukt hvert år på forskning og utvikling. Andelen over det norske statsbudsjettet er 1 prosent.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

3D– printing av fremtidens øreproteser var ett av eksemplene på nyvinning som Solberg fikk se da hun tok turen innom ett av innovasjonssentrene etter verftsbesøket lørdag.

Statsministeren flyr hjem til Norge lørdag kveld lokal tid etter et fem dager langt besøk i Singapore og Sør-Korea, der høydepunktet nok var turen til grensen til Nord-Korea og møtet med nordkoreanske soldater som spionerte gjennom vinduene mens statsministeren ble intervjuet av norsk presse på midtstreken av den demilitariserte sonen mellom nord og sør.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.