ELBIL

Snart kan elmotoren din være «tillverkad i Sverige»

Volvo legger elmotorproduksjonen til svenske Skövde.

Helelektriske Volvo XC40s drivlinje, med blant annet den ene front-elmotoren. Elmotoren på batterielektriske XC40 er levert av Valeo-Siemens. Nå skal Volvo utvikle egne elmotorer.
Helelektriske Volvo XC40s drivlinje, med blant annet den ene front-elmotoren. Elmotoren på batterielektriske XC40 er levert av Valeo-Siemens. Nå skal Volvo utvikle egne elmotorer. Mathias Klingenberg
9. des. 2020 - 12:30

Volvo vil produsere elektriske motorer på motorfabrikken i Skövde i Sverige, forteller bilprodusenten i en pressemelding.

I dag bruker Volvo motorer levert av Valeo-Siemens i blant annet helelektriske XC40. Tidligere i høst fortalte Volvo at de vil utvikle egne elmotorer. Dette gjør de for å kunne bedre energieffektiviteten og den totale ytelsen til elbilene.

Nå er det altså klart at selskapet vil produsere motorene i Sverige.

I første fase vil anlegget kun sette sammen elmotorene, men intensjonen er at hele produksjonen skal skje på et anlegg i Skövde.

Volvos plan er å etablere en komplett intern elmotorproduksjon innen midten av dette tiåret. 700 millioner svenske kroner investeres i elmotorutviklingen de neste årene.

Lang historie

Design og utvikling av elmotoren foregår i Shanghai i Kina, samt Göteborg i Sverige. Tidligere i år åpnet produsenten et nytt elmotorlaboratorium i Shanghai.

Volvo Cars har hatt virksomhet i Skövde siden selskapet ble grunnlagt i 1927.

– Den aller første Volvo-bilen fra 1927 ble drevet av en motor bygget i Skövde. Teamet er dyktige og forpliktet til å levere de høyeste kvalitetsstandarder. Så det er bare passende at de vil være en del av vår spennende fremtid, sier Javier Varela, senior visepresident for industrielle operasjoner og kvalitet i Volvo Cars, i pressemeldingen.

– Risikerer å stå igjen på perrongen

I 2015 besøkte TU fabrikken, hvor mye penger var investert for å lage diesel- og bensinmotorer.

– Vi risikerer selvsagt å stå igjen på perrongen når toget går. Det er ikke lett bare å snu en slik produksjon vi har her over til elmotorer, sa fabrikksjef Oskar Falk til TU da.

Elmotorproduksjonen kommer i tillegg til dagens forbrenningsmotorproduksjon i Skövde, forteller Volvo til TU. De sier også at produksjonen av forbrenningsmotorer har økt de siste fem årene, med 2019 som toppåret. I 2020 har det vært en liten reduksjon på grunn av korona, svarer selskapet.

De forteller at det er for tidlig å svare på hva produksjonskapasiteten vil bli for elmotorproduksjonen, og at det avhenger av markedsutviklingen og modellmiksen. 

– Vi ser for oss å øke volumet de neste årene, og forventer at opptil 500 personer er involvert i produksjonen av elektriske motorer i Skövde i midten av dette tiåret, skriver en talsperson fra Volvo i en epost til TU.

I 2025 tror Volvo helelektriske biler vil utgjøre halvparten av salgsvolumet. Resten vil være hybrider.

Forbrenningsmotorproduksjonen i Skövde blir overført til et eget datterselskap av Volvo Cars, for så å slås sammen med morselskap Geelys forbrenningsmotorproduksjon.

Henrik Anderberg, teknisk direktør i Unibuss som kjører buss for Ruter.
Les også

Nær alle Ruters el-leddbusser har kun drift på de to bakerste hjulene

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.