IT

Snart kan det bli slutt på telefonnummer

Bransjen forbereder seg på mvoip.

En smarttelefon er tilkoblet wifi 75 prosent av tiden. Og mobildata faller i pris. Dette baner veien for helt nye mobilvaner.
En smarttelefon er tilkoblet wifi 75 prosent av tiden. Og mobildata faller i pris. Dette baner veien for helt nye mobilvaner. Bilde: Colourbox
14. juni 2013 - 10:46

Trusselen mot mobiloperatørene er større enn de selv gir uttrykk for.

Bransjen mener at oppkjøp, fusjoner og konkurser vil prege utviklingen de neste årene.

Årsaken er at markedet kommer til å bli mer internasjonalt, uavhengig av landegrensene.

Dette bunner i både teknologiske og politiske endringer.

Tjener godt

Disse endringene kan gi operatørene tøffere konkurranse enn de tåler, ifølge teleanalytiker Tore Aarønæs ved Norsk Telecom.

Bruk av mobil datatrafikk øker raskt i omfang, og her finnes allerede løsninger for å snakke sammen på mobilen verden over uten å bruke mobiloperatørens ringeminutter.

De kalles "mobile voice over internet protocol", mvoip. Du kjenner dem bedre under navn som Skype og Facetime.

Løsningene brukes allerede flittig, men ennå tjener mobiloperatørene gode penger på ordinære mobilsamtaler.

– 10 milliarder kroner tjener de norske aktørene på samtaletrafikk. Det er en tredel av den totale teleomsetningen i Norge, opplyser Aarønæs.

Les også: Vil merke telefoner med dårlige antenner

NYTT: Teleanalytiker Tore Aarønæs regner med at mobiloperatørene får helt nye konkurrenter fremover.
NYTT: Teleanalytiker Tore Aarønæs regner med at mobiloperatørene får helt nye konkurrenter fremover.

Gratis på mobilen

Han ser for seg at populære sosiale medier som Facebook - med over én milliard brukere - får dreis på en mobil applikasjon som håndterer tale og video.

En smarttelefon er tilkoblet wifi 75 prosent av tiden. Og mobildata faller i pris. Dette baner veien for helt nye mobilvaner.

– Da blir det like enkelt å ringe andre på "face" som å hente frem mobilnummeret fra adresselisten. Derfor kommer trolig viktigheten av det vanlige telefonnummeret til å forsvinne gradvis, mener analytikeren. Og de fleste slike løsninger er gratis.

Med alt på nett blir mobilsamtaler som e-post - en tjeneste som klarer seg selv uavhengig av dagens nasjonale markeder, som preger denne bransjen i dag.

Uten grenser

Dette fører til at mobilselskapene får nye konkurrenter i de som leverer voip-løsninger. Her har flere operatører allerede svart med selv å tilby voip, blant dem Network Norway.

Aarønæs mener dette leder til en utvikling der de store operatørene med internasjonale ambisjoner vil sikre seg markeder i andre land. Og da vil en rekke selskaper "komme i spill", som det heter på økonomenes språk: De blir kjøpt opp eller fusjonert. Mens andre ikke takler forholdene og går over ende.

Les også: Mest klager på Iphone-dekningen

Ukjente vinnere

– Hvilke selskaper blir vinnerne her?

– Det er vanskelig å spå. Man sier ofte at du må være nummer én eller to for å overleve. Det er derfor Network Norway puster Netcom så hardt i nakken. Er du nummer tre og fire, er det mindre sjanser for å bli rik og lykkelig. Men når vi snakker europeisk eller internasjonal konkurranse, er det en mer usikker verden å forholde seg til. Selv større aktører kan ha en såkalt exit-strategi og velger å bli oppkjøpt hvis de får et tilbud fra Orange eller Telefonica.

Et annet element er konkurransen fra de eksterne mvoip-leverandørene. Her er analytikeren usikker på hva slags forhold det blir mellom dem og de tradisjonelle mobiloperatørene.

Det er mer trivielle forhold som begrenser fremdriften i denne internasjonaliseringen.

Teknologien er internasjonal, mens EU jobber for å fjerne mobilgrensene i EØS-området.

– Men vi kommer ikke unna at mobilvirksomheten så langt er er tuftet på nasjonale lover, konsesjoner og regler. Her må vi se for oss en utvikling der operatørene vil favne større områder, og at det også etableres et teletilsyn for Europa, mener Tore Aarønæs.

Krever nye forretningsmodeller

I et innlegg på bloggen til Telenor, er teleselskapet selv inne på tanken om at de må utvikle nye forretningsmodeller når folk bruker tjenester via wifi.

Ulike eksperter hevder at tale og SMS vil bli borte i fremtiden, samt at telefonnummeret vil forsvinne, forteller trendanalytiker Mona Hovland Jakobsen i Telenor på bloggen.

Hun spår videre store endringer i telekommarkedet de neste årene.

– Vi er midt i en overgangsperiode for kommunikasjonstjenester. Nye kommunikasjonstjenester dukker opp på både fast- og mobilt internett og mange av disse erstatter tradisjonelle SMS- og mobiltjenester, forteller Jakobsen på bloggen.

Hun viser til ungdommers bruk av gratistjenester via wifi, som et eksempel på utviklingen.

Fremtidens digitale identitet

På kort sikt tror ikke Jakobsen at telefonnummeret står for fall. Årsaken er at de tradisjonelle tjenestene som tale og SMS er mer robuste og pålitelige enn blant annet mvoip-løsninger.

– SMS og tale står fortsatt sterkt i alle markeder, selv i de markedene der nettet er godt utbygget, sier hun til Teknisk Ukeblad.

Hun tror derfor at mvoip-tjeneste kommer til å eksistere parallelt med tradisjonelle teletjenester i flere år fremover.

– Sender du en melding på for eksempel KIK, så vet du ikke at det kommer frem. SMS vet du sikkert at kommer frem. Du kan også fint ringe folk på Skype eller Viber, men du er ikke sikker på å nå folk, sier hun og henviser til flere undersøkelser som viser at også unge kunder verdsetter de tradisjonelle løsningene når de må få tak i folk.

På lenger sikt, mener hun imidlertid at det er spennende hva som skjer med vår digitale identitet, om den i fremtiden blir knyttet til et telefonnummer eller i større grad til for eksempel brukernavn i sosiale medier.

– Nummeret fortsatt viktig

Netcom mener derimot at telefonnummeret vil være viktig i all overskuelig fremtid.

– Vi er ikke i tvil om at telefonnummeret vil ha en sterk og tydelig funksjon i mellommenneskelig, og maskinell kommunikasjon (M2M) i all overskuelig framtid. De aller fleste ringer eller sender en SMS for å være trygg på at de raskt og enkelt kommer i kontakt med rette person, mener Anders Bigseth, pressekontakt i Netcom.

Samtidig legger han til at endringen i bruksmønster med økt mobildatabruk skaper en ekstremt spennende tid for mobiloperatørene.

– For oss betyr økt databruk et vell av muligheter. Derfor gjorde vi abonnementene våre enda mer attraktive ved å lansere fri bruk av ringing og meldinger, mens det er mengden data kunden betaler for, skriver han i en epost.

Les også:

Oslo-firma kan revolusjonere bruk av pc og mobil

Går rettens vei for å blokkere Pirate Bay  

Denne roboten er en vandrende videokonferanse  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.