IT

Vil merke telefoner med dårlige antenner

– Signalkvaliteten vil bli et konkurransemoment for leverandørene.

KRAV: Kvaliteten på antennene i smarttelefonene varierer stort, og folk må få klar beskjed om forskjellene, mener teletilsynsjefene i Norden og Baltikum.
KRAV: Kvaliteten på antennene i smarttelefonene varierer stort, og folk må få klar beskjed om forskjellene, mener teletilsynsjefene i Norden og Baltikum. Bilde: Colourbox
25. mai 2013 - 08:59

En smarttelefon utstyrt med en dårlig antenne kan ha bare en firedel av rekkevidden i forhold til én med en skikkelig antenne under skallet.

Men den forskjellen er vanskelig å oppdage når du skal velge merke og modell.

Derfor bør EU innføre felles krav til merking av smarttelefonene, mener sjefene for teletilsynene i samtlige nordiske og baltiske land.

Det betyr at danskenes holdning har fått solid støtte.

Brussel-brev

Post- og teletilsynets direktør Torstein Olsen har hatt sine kolleger på besøk fra Danmark, Sverige, Island, Finland, Estland, Latvia og Litauen på besøk.

Her ble de enige om en felles henvendelse til EU-kommisjonen i Brussel.

AVDEKKER: PT-direktør Torstein Olsen og et panel av hans kolleger følger opp det danske initiativet om å avdekke signalkvalitet i smarttelefoner.
AVDEKKER: PT-direktør Torstein Olsen og et panel av hans kolleger følger opp det danske initiativet om å avdekke signalkvalitet i smarttelefoner.

Les også: Telenor-miss stenger ute Samsung-telefoner

Mobilt bredbånd skaper press

Argumentasjonen er som følger:

Europa er i ferd med å etablere mobil bredbånd i 800-båndet, som i praksis skal gi 4G-dekning over alt.

Operatørene får solide krav til dekning, men det hjelper lite hvis folk bruker telefoner som ikke fanger opp signalene.

Derfor bør leverandørene få pålegg om å fortelle kjøperne om hvilken kvalitet det er på antennene i de ulike telefonene.

Åpenhet

PT-sjefene sammenligner med energimerkingen av hvitevarer. Dette skaper åpenhet om forskjellene mellom de ulike apparatene, slik at forbrukerne lettere kan velge.

– Og signalkvaliteten vil bli et konkurransemoment for leverandørene, skriver PT-sjefene.

Tidligere denne uken fortalte Telenor om dekningsproblemer fordi folk velger telefon ut fra hjerte og design fremfor de tekniske kvalitetene. Der kom det fram at Mest klager på Iphone-dekningen .

Brevet er sendt til Kommisjonens generaldirektør for næringsliv og industri Daniel Calleja Crespo for videre behandling.

EUs "it-direktør" Robert Madelin er også bedt om å ta tak i problemstillingen.

Les også: Nå blir det bedre lyd i mobilen

– Europa er ikke nok

Leverandørenes organisasjon Elektronikkbransjen mener en merkeordning kan vise seg som et positivt tiltak hvis det bidrar til å gjøre det lettere for forbrukerne å velge en telefon de blir fornøyd med.

– Men vi må ikke glemme at dette er globale produkter. En ordning for Europa er en god start, men merking av signalkvalitet bør være felles for hele verden, sier administrerende direktør Jan Adelsten Røsholm i en kommentar til Teknisk Ukeblad.

– Hvilke utfordringer kan en slik ordning by på?

– Man må bli enig om hva som skal måles og hvordan det skal måles. I tillegg er det et spørsmål om hvem som skal ta kostnadene, svarer Røsholm.

Les også:

Verdensrekord i trådløs dataoverføring

Apple kan få fart på norsk sensorteknologi  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.