SAMFERDSEL

Smartpris konkurrerer ut månedskortet

Ny teknologi vil gjøre kollektivtransporten enklere og billigere.

Smarte billetter lokker kundene tilbake, forteller forretningsutvikler Håkon Gløersen i Vy.
Smarte billetter lokker kundene tilbake, forteller forretningsutvikler Håkon Gløersen i Vy. Foto: Odd Richard Valmot
20. aug. 2022 - 10:24

De appene vi i dag bruker i kollektivtransporten, er egentlig arvtakeren til papirbilletter med enkeltbilletter og månedskort. Det har fungert godt, men nå har kollektivselskapene behov for å hente kunder tilbake etter pandemien. Da den sto på som verst, måtte de råde kunden sine fra å reise kollektivt. Mange valgte bilen, og enda flere valgte hjemmekontor.

Vy har innovert på betalingssiden og lansert det de kaller Smartpris. Det liker kundene,  85 prosent av de som har prøvd det ønsker å fortsette med Smartpris, viser undersøkelsene deres. Ideen er at Smartpris aldri skal koste mer enn et månedskort, men i starten av måneden betaler du full pris for de første reisene. Etter fem reiser får du 30 prosent rabatt, etter ti enda høyere rabatt avhengig av strekningen – og etter 20 blir det gratis.

For veldig mange blir det billigere enn et månedskort, og man slipper å lure på hva som lønner seg.

Det er alltid fint å få billigere reiser, men risikoen er at det reduserer Vys potensielle billettinntekter. Det forteller forretningsutvikler Haakon Gløersen i Vy i vår siste podkast fra Arendalsuka. De de vinner er flere kunder, og derfor ser det ut til at Vy får flere og mer fornøyde kunder uten å miste inntekter totalt sett. Når folk får sikkerhet for at ny teknologi kan sørge for at de betaler minst mulig, kommer de tilbake. Det er vinn-vinn.

Vy har ikke tenkt å stoppe med en modernisert versjon av månedskortet. De ser også på det de kaller Autobillett. Det er en ny type enkeltbilletter som initieres av brukeren eller helautomatisk når du går på toget og som automatisk avsluttes der man går av. Veldig forenklende altså, og det sparer inn på billettkontroll og skal gjøre det umulig å snike. Fremtidens billetter er i endring.

Teknisk sett: Moberg & Valmot

Odd Richard Valmot og Jan M. Moberg.
Odd Richard Valmot og Jan M. Moberg.

Jan M. Moberg og Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad er begge sivilingeniører med solid teknologisk bakgrunn. Hver uke snakker de om aktuelle teknologiske temaer i TUs podkast Teknisk sett.

Normalt publiseres Teknisk sett hver torsdag ettermiddag.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.