Slik vil franske Zodiac Seats få plass til sju passasjerer i bredden fremfor dagens seks. Legg merke til hvordan armlenet til naboen er nærmere låret ditt enn ditt eget. (Fargene er lagt på av TU)
Slik vil franske Zodiac Seats få plass til sju passasjerer i bredden fremfor dagens seks. Legg merke til hvordan armlenet til naboen er nærmere låret ditt enn ditt eget. (Fargene er lagt på av TU) (Bilde: Zodiac Seats)

ECONOMY CLASS CABIN HEXAGON

Slik vil de stue enda flere passasjerer inn på flyet

Mareritt-patent fra seteprodusent.

Økonomiklasse på fly kan allerede være en prøvelse både for intimgrensene og klaustrofobien, men å skvise inn flere seter kan gjøre underverker for flyselskapenes lønnsomhet, og derfor prøver de gjerne febrilsk å få det til likevel.

Ryanair-sjef Michael O'Leary lanserte idéen om stående seter i 2012, men selskapet har siden lagt fra seg idéen.

Nå har den franske flyseteprodusenten Zodiac Seats fått innvilget et patent på en ny type setekonfigurasjon som kan få det til å gå kaldt nedover ryggen på den mest sindige av oss, blant annet omtalt av The Verge.

Les også: Airbus tilbyr "tjukkas-seter"

Hexagon

Konseptet, som Zodiac har kalt Economy Class Cabin Hexagon, baserer seg på at annethvert sete er vendt bakover, noe som skal kunne skvise inn sju seter i bredden på et smalbuksfly der det i dag er seks.

Fire seter i bredden er i dag ikke lov på et smalbuksfly med én midtgang, da passasjeren i vindussetet maks skal måtte komme forbi to seter for å komme til midtgangen.

Denne begrensningen vil Zodiac unngå ved å benytte oppfellbare seter, slik at avstanden mellom to rader vil kunne være så stor som nødvendig for å kalle det en midtgang (15 tommer under 25 tommer fra gulvet og 20 tommer over dette).

Les også: Så mye betyr én ekstra tomme for baken

Slik vil Hexagon-kabinen kunne se ut fra foran i kabinen, ifølge Zodiac. Zodiac Seats

Testflyger: Testflyger: – F-35 blir knust av F-16 i nærkamp

Farvel, intimgrenser

Det som også vil kunne oppfattes som noe spesielt, er at armlenene i dette konseptet vil "krysses" med personen i setet ved siden av, altså at du har armlenene til passasjeren ved siden av nærmere lårene dine enn dine egne armlener.

Bord og/eller underholdningssystem vil kunne få plass som vanlig på seteryggen foran, og Zodiac skriver i søknaden at setedesignet faktisk vil kunne ha en fordel for passasjerkomforten, og det er at du får bedre plass rundt skuldrene og armene, noe som kan være mangelvare i dag.

Hva tror du? Et mareritt eller en mulighet til enda billigere flybilletter?

Les også: Disse flysetene kan spare Norwegian for 55 millioner kroner

Slik er selve setene designet. Zodiac Seats

Les også: Vil bygge motorvei fra London til New York