INDUSTRI

Slik skal Statoils nye drivstoff få deg lenger på «liter'n»

Hemmeligheten er tilsetningsstoffene.

Reduserer forbruket: Senior produktspesialist Sergio Casadiego og senior produktsjef for drivstoff, Anders Kleve Svela i Statoil Fuel and Retail er klar med resultatet av mange års forskning, som skal gjøre bilene vår litt mindre tørste og gi mindre utslipp.
Reduserer forbruket: Senior produktspesialist Sergio Casadiego og senior produktsjef for drivstoff, Anders Kleve Svela i Statoil Fuel and Retail er klar med resultatet av mange års forskning, som skal gjøre bilene vår litt mindre tørste og gi mindre utslipp. Bilde: Odd Richard Valmot
8. sep. 2014 - 15:44

I dag lanserer Statoil Fuel and Retail sitt nye drivstoffmerke Miles.

Og dundrer på med en kampanje som skal få publikum til å forstå at dette er en reell forbedring fra den gamle bensinen og dieselen.

Vi har spurt fagfolkene bak den nye blandingen hva som er hemmeligheten med de nye drivstoffblandingene.

Standardprodukt med «noko attåt»

Både bensin og diesel er standardiserte produkter. I manualen til bilprodusentene står det at kvaliteten på drivstoffet skal tilfredsstille disse internasjonale standardene.

Som regel henter tankbilene bensin og diesel fra de samme sisternene, enten de heter det ene eller det andre. Det som skiller dem fra hverandre er at de legger til såkalte additiver til drivstoffet under fyllingen, og de er forskjellige fra selskap til selskap.

Det er de som så å si skiller klinten fra hveten. Og det er de Statoil Fuel and Retail nå bytter ut med noe nytt.

Innsikt: Nå skal bensinmotoren bli mye bedre

Omfattende testing

Den miksen av additiver er resultatet av et årelangt arbeid og svært omfattende testing. Med Miles-blandingen lover de at en bensinbil i gjennomsnitt vil gå 2,7 prosent lenger. Dieselbiler vil gå i snitt én prosent lenger.

Tallene er hentet fra omfattende motortester hvor et stort antall nye og eldre motorer med litt ulik teknologi er kjørt i laboratorium for å måle forskjeller.

– Vi kjører motorene etter ulike testsykler, ikke minst den som heter NEDC - New European driving cycle. De tallene vi oppgir er basert på gjennomsnittene vi har målt på de ulike motortypene.  I noen, slik som nye direkteinnsprøytede bensinmotorer, har vi fått hele 3,7 prosent lavere forbruk ved kjøring på motorvei, sier senior produktsjef for drivstoff, Anders Kleve Svela.

På tyngre kjøretøyer er testene utført på store kjøreflåter i Danmark og Baltikum.

Bare i Danmark har flåten kjørt en distanse tilsvarende 285 ganger rundt ekvator med gammel og ny diesel.

Resultatet var en reduksjon av forbruket på mellom 2,3 og 2,5 prosent.

Les også: Slik skal de masseprodusere drivstoff fra CO2

Additiver

Moderne drivstoff trenger en rekke ulike tilsetningsstoffer. Blant de viktigste er stoffer som renser motoren og holder den ren.

Spesielt moderne motorer med avanserte innsprøytningssystemer er avhengig av at det ikke bygger seg opp forurensinger på dysene. Det vil øke forbruket.

– De nye additivene for rensing står for det meste av den gevinsten vi oppnår i bensinmotorer. Resten kommer fra en ny type friksjonsreduserende tilsetning. Husk at opptil 25 prosent av energien i bensinen går med til å overkomme friksjon i motoren, og kan vi redusere den bare litt, slår det inn på forbruket.

– Det nye friksjonsreduserende additivet virker ved at det legger seg som et slags offerbelegg på sylinderen. Her påvirker det friksjonen mellom sylinderveggen og stempelet og stempelringen, hvor oljen på undersiden ikke kommer til. Den andre virkningen er at det over tid vandrer ned langs sylinderveggen og havner i motoroljen. Normalt vil oljens egenskaper forringes over tid, men den kontinuerlige tilførselen av dette stoffet bidrar til å opprettholde de friksjonsreduserende egenskapene, sier senior produktspesialist Sergio Casadiego.

Det er de nye rensende egenskapene som utgjør det meste drivstoffbesparelsen i dieselmotorer.

Med de høye trykkene og ørsmå dyseåpninger vi finner i slike motorer er det særdeles viktig å holde systemene rene.

Additivblandingen for diesel har også nye Cetan-forbedrende tilsetninger. De reduserer ikke forbruket, men gjør motoren mer tennvillig når den er kald.

Innsikt: Derfor er diesel billigere enn bensin

Klima og lommebok

Ifølge Statoil Fuel and Retail vil de nye drivstoffene spare både kundene og miljøet.

Regnet ut fra en bensin- og dieselpris på henholdsvis 15 og 14 kroner literen vil kundene spare 40,5 og 14 øre per liter.

– Drivstoffet vil koste det samme som før med den nye blandingen, men prisen varierer selvsagt med prisen på råstoff og lokale konkurranseforhold. Den samme besparelsen får vi også på miljøet i form av lavere CO2-utslipp. Vi har beregnet at det nye drivstoffet, med innslaget av biodrivstoff og de nye additivene, vil bidra til å redusere utslippet fra den norske bilparken med over 100 000 tonn CO2. Det meste av dette kommer fra additivene, sier Kleve Svela.

– Jeg tror ikke dette markerer enden på hvor langt vi kan komme med videre utvikling av additiver. Etter hvert som vi får mer miljøvennlige biodrivstoff vil myndighetene kreve mer innblanding av disse, og jeg tror en viktig utfordring for oss å få de til å virke så godt som mulig, sier Casadiego.

Les også:

Verdens største oljeselskap har bygget en bil som lagrer eget CO2-utslipp

Den tyske miljøbilen fra 1939 er fortsatt ledende på ett område

Slik kan bilen din få DAB+, ryggekamera og navigasjon  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.