SAMFERDSEL

Slik kan norske veier få mindre hjulspor

Vegvesenet utvikler ny asfalttype.

Statens vegvesen jobber med å utvikle en asfalt med mer finkornet stein som skal tåle det høye ringtrykket fra tunge lastebiler bedre.
Statens vegvesen jobber med å utvikle en asfalt med mer finkornet stein som skal tåle det høye ringtrykket fra tunge lastebiler bedre.
12. sep. 2014 - 09:53

Hvert år legges det omkring 3000 kilometer ny asfalt på riks- og fylkesvegene i Norge.

For å redusere kostnadene som går til nye veidekker, har Statens Vegvesen utarbeidet en ny rapport.

Rapporten "Dekkevalg 2013", konkluderer med at det er store besparelser å hente på å legge riktig veidekke på riktig sted.

Les også: Asfalt med «porer» skal frakte vannet vekk fra veien

Avhengig av trafikk

Rapporten er basert på årskostnader for ulike dekketyper, kombinert med byggeledernes erfaringer. Det er en veileder for valg av riktig dekketype på veier avhengig av trafikktype og mengde.

– Poenget med rapporten er å kunne velge de dekktypene som holder best, og dermed gir oss best økonomi, sier prosjektleder Torgrim Dahl i Statens Vegvesen.

Dahl peker på at det er en rekke dekketyper å velge mellom, og at dekkevalgene må stemme overens med trafikkbetingelsene på veien de skal legges på.

– Trafikkens sammensetning er helt vesentlig for valg av dekke. Tungtransport sliter for eksempel helt annerledes på vei enn personbiler med piggdekk, sier han.

Ny type asfalt

En av de viktigste faktorene som avgjør valg av dekke, er ifølge Dahl, tungtransport.

– De siste 20 årene har lastebiltrafikken gitt stor slitasje på veinettet. Nye supersingelhjul med høyt lufttrykk lager langt dypere hjulspor i asfalten enn hva de gamle lastebildekkene gjorde, sier han.

Vegvesenet jobber derfor med å utarbeide en ny type asfalt, som skal tåle tungtransporten bedre enn dagens dekketyper.

– Vi jobber med å utvikle en asfalt med mer stein som skal tåle det høye ringtrykket fra tunge lastebiler bedre, sier Dahl.

Den vanligste steinstørrelsen i norsk asfalt er16 millimeter. Enkelte steder kan steinstørrelsen likevel gå helt ned til åtte millimeter. Tungtransportasfalten skal ha den største steinmengden for å være så slitesterk som mulig.

– Men til tross for at steinstørrelsen gir en meget slitesterk asfalt, egner den seg ikke like godt overalt. Stor steinstørrelse gir mer støy enn liten steinstørrelse. I tettbygde områder der støy er et problem velger vi stein av liten størrelse. Steinen må hele tiden tilpasses bruken av veien, sier Dahl.

Gjenbruk av asfalt

En annen stor utfordring for norske veidekker er piggdekk.

– Selv om piggdekkslitasjen har gått ned en del år, ser det nå ut som om bruken av piggdekk er på vei opp igjen. Piggdekk skaper i likhet med tungtransport hjulspor, noe som krever et veidekke med bedre motstand, sier Dahl.

Utover hensyn til tungtransport og piggdekk, skal etaten også se mer bruk av ulike remix-løsninger i tiden fremover.

Per i dag legges det ny vei for omlag 2,5 milliarder kroner i Norge i året, noe av kostnaden kan trolig spares med gjenbruk. Målet er likevel at forskning på asfaltsammensetning skal kunne redusere kostnadene ytterligere. 

– Det norske hovedveinettet har en levetid på pluss/minus ti år. Om vi klarer å forlenge dekkelevetiden med et år over hele landet, kan vi oppnå en besparelse i hundre millionersklassen, sier Dahl.

Bare på Østlandet ligger besparelsespotensialet på 50 millioner kroner årlig.

Les også:

Nå kan du kjøre Tesla fra Oslo til Stockholm

Denne radartraktoren «pløyer» frem minner fra fortiden langs nye E18

– Ikke så farlig å snakke i telefonen mens man kjører bil  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.