Danske forskere jobber med å utvikle en asfalt som tar opp vann etter store regnskurer og transporterer den vekk fra veibanen. (Bilde: NTB scanpix)

KLIMAVEI

Asfalt med «porer» skal frakte vannet vekk fra veien

Og dempe veistøy.

Det meldes stadig oftere om kraftig nedbør og oversvømte veier.

For å gjøre noe med problematikken, jobber danske forskere med å utvikle en ny type asfalt.

– Vi jobber med å forvandle veibanen til et stort forsinkelsesbasseng som tar opp vannet og transporterer det videre til avløp eller kloakk, sier prosjektleder Thomas Pilegaard Madsen fra Teknologisk Institut (TI) til Ingeniøren.

Porer i veien

Sammen med det danske Vejdirektoratet, asfaltindustrien, NCC, Rødovre kommune og Hofor arbeider instituttet med å utvikle den nye veitypen.

Den største utfordringen skal være å bevare veiens bæreevne samtidig som den fylles av vann, samt å finne et egnet asfaltbelegg som lar vannet trenge igjennom uten at det går utover veiens støtdempende effekt.

– I byer er det ofte problemer med både vann og veistøy. Ved å ha porer i veibanen vil veien ha muligheten til å ta unna vann, i tillegg til å redusere støy, sier Madsen.

Les også: Asfalten på Gardermoen tåler ikke sommervarmen

Optimal porestørrelse

Forskerne jobber nå med å finne den optimale størrelsen på porene i veien.

– Porene i veien må være store nok til å ta unna store vannmengder, og til at de ikke tettes igjen av organisk materiale for ofte, sier Madsen.

Ulempen med veien ser ut til å være et behov for rensing jevnlig slik at porene ikke tettes igjen.

NCC har allerede utviklet et alternativ til stabilgrus, som kan ta opp store vannmengder uten å miste bæreevnen.

Nå skal erfaringene fra utviklingen av grusen brukes i prosjektet til å utvikle en asfalt med de samme egenskapene.

Les også:

Ny type asfalt skal redusere bensinbruken

Vil dekke veiene med «smarte» solcellepaneler

Slik kan veiene gjøre byluften renere