SAMFERDSEL

Slik kan veiene gjøre byluften renere

Ved å påføre et lag med titaniumdioksid på overflaten av veier, fortau og tunneler kan betongflatene være med på å rense luften for NOx-partikler.
Ved å påføre et lag med titaniumdioksid på overflaten av veier, fortau og tunneler kan betongflatene være med på å rense luften for NOx-partikler. Bilde: Mari Gisvold Garathun
15. mai 2014 - 20:57

Ved å bruke titandioksid i betong kan både veiene, fortau og tunneler være med på å rense byluften for farlige utslipp.

Det skriver NTNU-student Marit Kjærvik i et innlegg i teknologibloggen Smallprint.

Selvrensende produkter

– NOx-forurensing er et stort problem i dagens samfunn. Både i Norge og storbyer generelt. Siden det å redusere biltrafikken er et umulig mål, er det viktig å se på andre løsninger, forklarer Kjærvik til Teknisk Ukeblad.

En god løsning er ifølge henne å påføre et lag med titandioksid på betongoverflater i de områdene som rammes mest.

– Titandioksid er et veldig anvendelig produkt. Nesten alle produkter som er selvrensende består av titandioksidpartikler, sier Kjærvik.

Les også: Snart kan du slippe å vaske bilen

Omdanner NOx

Titandioksid virker ved at den absorberer nitrogenoksid og nitrogendioksid når den belyses av sollys.

– Nitrogenoksidene binder seg til oksygenpartiklene og blir til nitrogenioner. Når det senere begynner å regne skylles de vekk som salpetersyre, forklarer Kjærvik.

Titandioksiden blir dermed tømt for NOx og får plass til å ta opp nye partikler som kan uskadeliggjøres.

Les også: Her tester de selvlysende veimerking

NOx-partiklene absorberes av titaniumdioksidlaget og omdannes ved regn til salpetersyre som skylles vekk.
NOx-partiklene absorberes av titaniumdioksidlaget og omdannes ved regn til salpetersyre som skylles vekk.

Foreløpig gode resultater

Kjærvik forteller at stoffet i prinsippet kan brukes på alle overflater som ikke benyttes til noe.

– Det kan tilføres overflater på vei, fortau, i tunneler, eller for eksempel på lyddempete, sier hun.

Stoffet er allerede testet ut i flere pilotprosjekter, og har gitt gode resultater så langt.

– For et år siden ble det testet ut på et prosjekt i Malmø. Resultatene der viste at stoffets effekt tilsvarer forurensingen fra 2000 biler per døgn, sier Kjærvik.

Les også:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Vegvesenet vil bruke solenergi fra svart asfalt

Disse veiene får ny asfalt i sommer

Operahuset gulner  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.