BYGG

Slik blir T-banestasjonene langs den nye Fornebubanen

Arkitektvinnerne for Fornebubanen er klare. Se bildene.

Knut BjørheimKnut BjørheimJournalist
26. nov. 2018 - 12:21

I november i fjor ble det lyst ut en offentlig plan- og designkonkurranse for i alt seks nye T- banestasjoner på Fornebubanen - den største T-baneutbyggingen i nyere tid i Oslo. Nå er vinnerne offentliggjort.

Fornebubanen blir om lag 8,2 kilometer lang og strekker seg fra Fornebu senter i Bærum til Majorstua. Hele banen vil ligge i tunnel under bakken, og reisetiden er estimert til tolv minutter. Det har versert ulike planer for banen i en tjue års tid, og alle som har pendlet med buss på den trafikktunge strekningen kan skrive under på at kuttet i reisetiden er en anselig forbedring.

Den nye T-banetraseen skal være ferdig utbygd i 2025. <i>Illustrasjon:  Oslo kommune</i>
Den nye T-banetraseen skal være ferdig utbygd i 2025. Illustrasjon:  Oslo kommune

Det kom inn totalt 85 søknader fra ulike arkitektkontor som ønsket å delta i den offentlige plan- og designkonkurransen. Etter en prekvalifisering ble 14 kontorer eller arkitektgrupper invitert med videre.

Sju jurymedlemmer (se liste lenger ned) jobbet gjennom høsten med å evaluere de innkomne forslagene, og nå foreligger altså juryens innstilling.

To dobbeltvinnere

Av de 14 står vi igjen med fire vinnere ettersom to søkere vant to prosjekter hver. Vinnerne ble annonsert mandag 26. november på Arkitektenes Hus.

Dette er vinnerne:

Fornebubanen

• Byggestart er planlagt i 2020 med ferdigstillelse av banen høsten 2025.
• Banen blir om lag 8,2 km lang, og vil strekke seg fra Fornebu senter til Majorstuen. Cirka 5,6 km av strekningen er i Bærum.
• Det skal bygges seks nye stasjoner som heter følgende: Skøyen, Vækerø, Lysaker, Fornebuporten, Flytårnet og Fornebu.
• I Oslo er det planlagt nye stasjoner på Vækerø og Skøyen. I Bærum er det planlagt nye stasjoner på Koksaområdet, mellom Snarøyveien og Rolfsbukta, en stasjon ved Telenors hovedkontor med utganger på begge sider av Snarøyveien, og en stasjon med tilknytning mot Telenor Arena og adkomster fra begge sider av Oksenøyveien. I tillegg er kommer det en stasjon på Lysaker.
• Reisetiden blir cirka 12 minutter fra Fornebu til Majorstuen.
• Banen vil ligge i tunnel under bakken.

Kilde: FOB

• Skøyen stasjon: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter. Prosjekt: «Lyssprekk»
• Vækerø stasjon: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter. Prosjekt «Bergtatt»
• Lysaker stasjon: Asplan Viak, Longva arkitekter og Arup. Prosjekt: «Lysakers hjerte»
• Fornebuporten stasjon (tidligere Arena): Zaha Hadid Architects og A-lab. Prosjekt: «Himmelen under»
• Flytårnet stasjon: Mestres Wåge Arkitekter/Mestres Wåge Arquitects SLP/Imago- Atelier de Arquitectura og José Gigante. Prosjekt: «Volare»
• Fornebu stasjon og driftsbase: Zaha Hadid Architects og A-lab. Prosjekt: «Underjordisk landskap».

– Vi går nå inn i andre fase av kvalitetssikring, der prosjektenes gjennomførbarhet og pris vil bli vurdert på nytt. Men vi føler oss trygge på at de prosjektene som har vunnet, kan gjennomføres uten store justeringer, sier Espen Tjersland.

Totalprisen for Fornebubanen er anslått til 13,8 milliarder. Også det beløpet vil bli analysert i denne delen av kvalitetssikringen (KS2), som er satt ut til konsultentselskapet Concreto. Den skal etter planen munne ut i et

Selskapet Fornebubanen

I januar 2017 ble selskapet Fornebubanen opprettet som en offentlig byggherre for den nye t-banelinjen

Den nye etaten opptrer på vegne av Oslo kommune og Akershus fylkeskommune, opplyser Espen Tjersland, kommunikasjonsansvarlig i Fornebubanen. Selskapet er raskt voksende

– Vi er vel et par og tjue nå. Når byggingen starter om to år, vil vi bli mellom 100 og 150, sier Tjersland til TU Bygg

Stortingsvedtak.

– Skal være lett å finne fram

– Formålet med plan- og designkonkurransen var å finne gode arkitektoniske konsepter for alle de seks stasjonene, uttaler juryleder og direktør for Fornebubanen Irene Måsøval i en pressemelding.

Selskapet har lagt vekt på at reisen skal oppleves som trygg og oversiktlig for passasjerene. Her er de viktigste kriteriene juryen har vurdert etter:

  • Det skal være enkelt å orientere seg, selv for førstegangsreisende.
  • Bruk av glassflater og god belysning for å skapet «sosial trygghet».
  • Stasjonene skal være godt tilrettelagt for sykling og sykkelparkering.

– Jeg vil si at de seks vinnerne er de som best har løst de praktiske utfordringene. Målet er at de reisende aldri skal lure på hvor de skal gå når de ankommer stasjonsområdene, sier Espen Tjersland.

Han trekker også fram visuelle finesser, at det er lyst og oversiktlig inne på stasjonene.

– Vil trekke folk

– Det er inngangene og stasjonene som skaper T-banenes identitet for alle som reiser kollektivt i hverdagen. Vi har tradisjon i Oslo for spennende, funksjonell og nøktern arkitektur på T-banen. Denne tradisjonen er byrådet opptatt av å ta med videre når vi nå gjennomfører den største kollektivutbyggingen i Osloregionen siden T-banen ble bygget etter andre verdenskrig, sier byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg i pressemeldingen.

Les også

Også fylkesordfører Anette Solli i Akershus fylkeskommune er opptatt av at stasjonene må virke innbydende og tiltrekke seg flest mulig reisende:

– Vi ønsker at stasjonene langs Fornebubanen blir gitt en identitet og arkitektonisk utforming slik at flere vil velge å bruke T-banen som transportmiddel, sier Solli.

Jury for arkitektkonkurransen:

• Reiulf Ramstad, oppnevnt av Norske arkitekters landsforbund (NAL)
• Dag Olsen, Akershus fylkeskommune
• Gro Magnesen, Bærum kommune
• Anders Hartmann, Byrådsavdelingen for miljø og samferdsel, Oslo kommune
• Knut Wisthus-Johansen, Sporveien
• Ola Skar, Ruter
• Irene Måsøval, Fornebubanen





Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.