IT

Slik blir det moderne Politi-Norge

Alle skal kunne analysere og etterforske over nettet.

ONLINE: Politiet skal få avanserte it-verktøy ute i felt de neste årene - og de skal bli i stand til å bruke dem.
ONLINE: Politiet skal få avanserte it-verktøy ute i felt de neste årene - og de skal bli i stand til å bruke dem. Bilde: Espen Zachariassen
25. okt. 2012 - 09:59

De kommende årene skal tjenestemenn og -kvinner i politiet få helt nye verktøy i sin hverdag. Og de skal lære seg å bruke dem.

Det står i kontrast til den datahverdagen som preger etaten i dag.

Les mer: Politiet beviser egen mangel på IT-kompetanse

Jobb til 2020

Det omfattende arbeidet er samlet i den byråkratiske betegnelsen Merverdiprogrammet, som har en ramme på 2,4 milliarder kroner.

– Ting kommer ikke til å skje over natten. De første pengene skal etter planen komme i 2015, og arbeidet vil trolig pågå frem til 2020, sier Nils Moe, ansvarlig for kommunikasjon i Merverdiprogrammet. Han har bakgrunn fra Kripos.

Han tegner et bilde av et politi med nettopp de dataverktøyene som blant annet 22. jul-kommisjonen kritiserte etaten for å mangle.

Les også: Riksalarm stoppet av intern krangel

MOBILITET: Ifølge Nils Moe ved Merverdiprogrammet i Politidirektoratet skal patruljer få skreddersydde informasjonsløsninger ute i felt.
MOBILITET: Ifølge Nils Moe ved Merverdiprogrammet i Politidirektoratet skal patruljer få skreddersydde informasjonsløsninger ute i felt.

På ett brett

Ute i felt skal tjenestekvinner- og menn få alt på ett brett, en smarttelefon eller pc.

– Skreddersydde mobilløsninger gir beslutningsstøtte når de er ute på jobb, sier Moe.

Ved en trafikkontroll, kan det tas fingeravtrykk og bilder som sjekkes umiddelbart. Bilens kjennemerke sjekkes opp mot motorvognregisteret, og personalia sjekkes mot egne registre.

Da vil det umiddelbart avdekkes om bilen er stjålet, personen er etterlyst eller andre forhold som krever at politiet handler.

– I dag gjøres dette manuelt ved å kalle opp operasjonsledelsen, sier Moe.

Og all informasjon noteres for hånd, for senere å bli ført i de rette rapporteringsskjemaer inne på kontoret.

Les også: Kan ikke sende tekst, bilder eller kart til patruljene

Eksperthjelp

På et åsted eller ulykkessted skal patruljen kunne gjøre videoopptak av vitneavhør der og da.

Om den skulle komme over en oppgave de ikke har kompetanse på, skal de kunne koble seg opp mot ekspertise andre steder i landet.

Dette har samme trekk som integrerte operasjoner i oljesektoren.

– Og det hele blir umiddelbart registrert inn som en komplett rapport. Effekten er mer tid ute og mindre papirarbeid på kontoret i etterkant, sier Merverdiprogrammets leder Johan Skutle.

LEDER: Johan Skutle leder arbeidet som skal investere 2,4 milliarder kroner i bedre politiarbeid.
LEDER: Johan Skutle leder arbeidet som skal investere 2,4 milliarder kroner i bedre politiarbeid.

Sivilt mobilnett

Så langt er det ikke dokumenterte effekter, men Nils Moe ser for seg at en times effektiv jobbing i felt gir langt mer enn en times spart kontorarbeid inne på politistasjonen eller lensmannskontoret.

Det nye digitale nødnettet er ikke laget for å håndtere slike datamengder.

– Noe informasjon kan gå på sivilt mobilnett, mens annet må skjermes mer. Slike spørsmål må vi vurdere i takt med den teknologiske utviklingen frem til de ulike prosjketene blir klare frem mot 2020, sier Skutle.

Les mer: Slik blir det nye nødnettet

Sparer 350 årsverk

Når politiet først får kompetanse på å bruke digitale verktøy, vil det gi god effekt på etterforskningen.

Felles analyseverktøy for hele etaten, og ikke delt opp på hvert distrikt, skal føre til at all informasjon blir tilgjengelig for alle.

– Hvis ulike kriminalsaker rundt om i landet har fellestrekk, vil etterforskerne varsles automatisk. Da kan vi oppdage en gjerningsmann som opptrer på yvers av politidistriktene, sier Skutle - uten selv å trekke frem Lommemannen som eksempel.

Den saken har vært brukt før for å illustrere hvordan kriminelle på geografisk turné blir behandlet som separate saker i hvert distrikt.

I det forberedende arbeidet til Merverdiprogrammet er det gjort beregninger som tilsier at effektive it-verktøy vil frigjøre ressurser tilsvarende 350 årsverk i straffesaksarbeidet.

For folk flest

Folk flest kommer til å merke at politiet blir mer tilgjengelig, spesielt på nett.

Her er omleggingene til interaktive og selvbetjente løsninger innenfor bank, reiseliv og Skatteetaten en inspirasjonskilde.

Med sikker pålogging, trolig gjennom Altinn, kan en fornærmet følge fremdriften i en straffesak.

Langt mer informasjon blir tilgjengelig på nettet:

Nils Moe ser for seg at du skal kunne hente ut oversikt over hva slags kriminalitet som preger området der du bor.

– Politiet sitter på store mengder informasjon som resten av samfunnet kan ha nytte av, sier han.

Om noen år skal advokater slippe å skrive ut mengder med prosesskriv og dra med seg hyllemetere med permer i rettssalen.

– De logger seg på og henter selv ut det de trenger, og de legger selv inn sine bidrag til en sak, forklarer Skutle.

Alle må lære

Så langt har politiet vært dårlig på å utnytte it-verktøyene som etaten har fått.

Hovedårsaken er mangelfull strategi fra toppledelsen.

Nå skal det bli andre boller, lover POD.

Som en del av Merverdiprogrammet skal behovene for kompetanse kartlegges. Det samme gjelder evnen og viljen til å jobbe på nye måter. Og medarbeidere må være forberedt på nye roller i arbeidshverdagen.

– Det handler også om nye oppgaver, som at ordenspatruljene må ha kompetanse på etterforskning, sier Moe.

Et forprosjekt skal kjøres i gang neste år, og de første bevilgningene over statsbudsjettet er planlagt for 2015.

Les også:

Datasentrene har fått sin første storkunde

Nettskyen eksploderer

Se Googles hemmelige datasentre  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.