Maritim

Skal seile med rotorseil og hydrogen

Fem verft sitter og regner på priser for å bygge et bulkskip på 7400 dødvekttonn. Framdriften blir med seil og hydrogenmotor.

Det 113 meter lange bulkskipet får en rekkevidde på 1900 nautiske mil ved et gjennomsnittlig bidrag fra vind. Skroget er designet av TNSDC og er spesialtilpasset påvirkningen fra vind samt at fartøyet er utstyrt med større ror enn vanlig.
Det 113 meter lange bulkskipet får en rekkevidde på 1900 nautiske mil ved et gjennomsnittlig bidrag fra vind. Skroget er designet av TNSDC og er spesialtilpasset påvirkningen fra vind samt at fartøyet er utstyrt med større ror enn vanlig. Foto: TNSDC
Tore StensvoldTore Stensvold– Journalist
1. juli 2024 - 15:05
Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.