E39 ROGFAST

Skal lede byggingen av verdens lengste undersjøiske tunnel

Oddvar Kaarmo (53) er ansatt som ny prosjektleder på E39 Rogfast.

 Oddvar Kaarmo kommer fra jobben som sjefingeniør i Vegdirektoratet ved seksjon for tunnelinspeksjon og sikkerhet.
Oddvar Kaarmo kommer fra jobben som sjefingeniør i Vegdirektoratet ved seksjon for tunnelinspeksjon og sikkerhet. Foto: Statens vegvesen
17. mars 2021 - 09:33

Den nye prosjektlederen skal erstatte nåværende prosjektleder Tor Geir Espedal som går av med pensjon i juli, forteller Vegvesenet i en pressemelding.

30 personer søkte på jobben som prosjektleder for byggingen av verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel, står det i meldingen (ifølge Vegvesenets søkerliste fra januar i år var det 20 søkere til stillingen).

Kaarmo kommer fra jobben som sjefingeniør i Vegdirektoratet ved seksjon for tunnelinspeksjon og sikkerhet. Han har også flere års erfaring fra rådgiver- og entreprenørbransjen. Nærmere dato for tiltredelse gjenstår å avklare, men Kaarmo håper å være på plass til sommeren, ifølge meldingen fra Vegvesenet.

Prosjektdirektør i Statens vegvesen, Kjartan Hove, er glad for å ha ny prosjektleder på plass: – Oddvar har mange års relevant erfaring, og har høy kompetanse innen tunnelfaget. Det er et godt utgangspunkt for å lede et av våre desidert største og mest komplekse anleggsprosjekter noensinne, sier Hove.

Den nye prosjektlederen bor i Kristiansand med samboer og familie, og skal ukependle til Stavanger. Han gleder seg til å starte på det han selv beskriver som en faglig svært utfordrende jobb: – Jeg ser frem til å komme i gang. Det er utvilsomt en stor oppgave, og faglig er den svært utfordrende, sier den påtroppende prosjektlederen.

Kaarmo kommer inn i et prosjekt som har vært i gang en stund, og som skal pågå i mange år framover. Han fremhever samarbeid med bransjen som en viktig suksessfaktor.

– Et godt samarbeid med rådgivere, entreprenører og leverandører blir svært viktig. Lykkes de, lykkes normalt også vi.

Den påtroppende prosjektlederen er klar til å lede E39 Rogfast helt frem til mål, over mållinjen og til overtakelse for drift.

Hägglunds BV 206 er et kjøretøy mange vernepliktige har stiftet bekjentskap med siden 80-tallet. Nå har Forsvaret oppgradert 669 eksemplarer slik at de skal holde det gående til 2030.
Les også

Forsvaret har forlenget levetiden til beltevognene

Går av med pensjon

Tor Geir Espedal har jobbet med Rogfast siden høsten 2010. Han gleder seg over at prosjektet nå er i gang, samtidig som det er litt vemodig å gi seg nå.

– Endelig er vi i gang med prosjektet. Det er mange som har jobbet for dette i flere år, og selvsagt er det litt vemodig å skulle slutte når vi har kommet i gang. Men nå gleder jeg meg til mer tid til familien. Jeg kommer til å følge med hvordan det går i prosjektet videre og ser fram til anlegget står ferdig.

Rogfast er et tunnelprosjekt som skal gå under Boknafjorden i Rogaland og skal binde sammen Stavanger-området med Haugalandet. Den 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen blir verdens lengste og dypeste når den står ferdig. I tillegg skal det bygges et kryss under Kvitsøy.

Hver av de to hovedkablene på Askøybrua består av syv kabler i bredden, i tre lag, altså totalt 21 kabler.
Les også

Askøybrua: Store utmattingsskader

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.