Sjåfører finner stadig nye måter å manipulere uslippsteknologien i lastebiler på.
Sjåfører finner stadig nye måter å manipulere uslippsteknologien i lastebiler på. (Bilde: Statens vegvesen)

UTSLIPP FRA TUNGTRANSPORT

– Sjåførene har blitt flinkere til å gjemme utstyret så det ikke kan oppdages med det blotte øye

I juni skrev Teknisk Ukeblad om en stor kontroll på grensa på Svinesund, som viste at hele 40 prosent av totalt 150 kontrollerte lastebiler over grensa hadde jukset med utslippene fra bilen. 

– Vi ser dessverre at flere og flere jukser med utslippsteknologien i lastebilene vi får over grensa, og har den siste tiden funnet ut at det jukses på andre måter enn vi var klar over, sier Øyvind Grotterød som er fagleder i Statens vegvesen på Svinesund.

Frem til i sommer har kontrollørene vært på utkikk etter manipulasjonsutstyr som gjør at kjøretøyene fungerer uten tilsatt AdBlue, og dermed slipper ut langt mer nitrogenoksid enn det de skal. 

Ny type juks 

– Vi ser at sjåførene har blitt flinkere til å gjemme utstyret så det ikke kan oppdages med det blotte øye lenger, sier Grotterød. 

I tillegg til det ser kontrollørene stadig ofte tilfeller der sjåførene har fylt på noe annet en AdBlue på tanken.

– Det har vi ikke sett før, sier Grotterød. 

Og forklarer:

– Når man fyller på noe annet vil systemet selv forstå at stoffet er feil, og velge å ikke benytte seg av det. Da kjører kjøretøyet uten AdBlue, og slipper ut mye mer nitrogenoksid enn det skal.

Dette er AdBlue

  • En løsning som brukes for å fjerne utslipp av nitrogenoksid (NOx) fra dieselmotorer ved hjelp av katalysatorteknologi, som omdanner skadelige utslipp i eksosen til vanndamp og nitrogen.
  • Tilsettes lastebiler med nyere dieselmotorer, og får dagens lastebiler med Euro-6-motor til å være renere enn personbiler med nyere dieselmotorer.

Bedre måleutstyr 

Den siste tiden har derfor kontrollørene tatt i bruk utstyr som måler kvaliteten på AdBluen som er fylt i tanken. 

– På den måten kan vi med letthet finne ut om vesken er god nok, om den er blandet ut, eller om det rett og slett ikke er AdBlue i det hele tatt, forteller Grotterød. 

Den siste tiden har de også fått bedre utstyr når de leter etter manipulasjonsenheter i bilene. 

– Nå gjør det ikke noe om vi ikke finner maniuplasjonsutstyret. Vi kobler vårt utstyr inn i styreenheten i kjøretøyet som styrer eksos. Om vi ikke får signal vet vi at noe er feil, og finner til slutt utstyret uansett hvor godt gjemt det er. 

Juks i alle land

Forrige uke kunne Vegvesenet melde på Twitter at  to norskregistrerte kjøretøy ble tatt med jukseutstyr på Romerike. 

Grotterød forteller at utslippsjuks er å finne i lastebiler fra absolutt alle land. 

– Her på grensa finner vi det mest i utenlandske kjøretøy, men det er jo fordi det er de som kjører over grensa. Ellers i landet er manipulasjonsutstyret funnet i både norske, svenske og danske kjøretøy i tillegg til de østeuropeiske man ofte hører om, sier han. 

Grotterød tror i utgangspunktet ikke juks med eksossystemet skyldes at sjåførene vil spare noen kroner på AdBlue. 

– I utgangspunktet er det nok snakk om at de ikke vil reparere eksossystemet når det er ødelagt. Når man kan betale 100 kroner for en brikke som får bilen til å fungere uten dyr reparasjon er det nok mange som fristes til å velge den billigste løsningen, sier han. 

Verst med nye biler

Geir A. Mo i Norges lastebileierforbund er oppgitt over det økende utslippsjukset.

– Vi vet jo ikke hva årsakene til at også de norske lastebileierne jukser er, jeg vet det var en del problemer med de første AdBluesystemene så det kan jo ligge noe der. Men det er uansett aldri greit å jukse på denne måten, sier han.

Mo understreker at alvorlighetsgraden øker, jo nyere lastebilen er. 

– Det mest alvorlige er om man begynner å jukse med Euro-6-bilene. Det er nemlig foreslått fritak for dem i lavutslippssoner siden de har så lave utslipp, så om man jukser med de ødelegger det for alt vi jobber for, sier han. 

Strengere i Danmark

Etter at danske kontrollører var på Svinesund for å lære om kontroller her i landet for noe tid tilbake, har danske myndigheter endret lovverket og innfører langt strengere straffer for de som jukser med utslipp i bilene som kommer over grensa inn til landet. 

Fra 1. januar 2018 åpner myndighetene i Danmark for nedleggelse av kjøreforbud, samt langt høyere bøter enn det de har i dag, når det oppdages utslippsjuks. 

Her i Norge får en sjåfør som blir stoppet med AdBlue-blokker en mangellapp, men får likevel kjøre videre inn i landet.

Både Grotterød og Mo er spente på resultatet av at danskene strammer inn regelverket. 

– Vi ønsker det samme som danskene, og håper norske myndigheter vil lære av dette, sier Grotterød.

– Så lenge man får kjøre videre med en mangellapp, sånn som det er her i landet i dag, vil man ikke få bukt med problemet. Vi må gjøre som danskene, og innføre både kjøreforbud og høye bøter også her, sier Mo. 

Kommentarer (17)

Kommentarer (17)