Om noen år vil norske togførere få en helt nye hverdag med digitale instrumenter i togene som hele tiden er koblet til kontrollsentralen.
Om noen år vil norske togførere få en helt nye hverdag med digitale instrumenter i togene som hele tiden er koblet til kontrollsentralen. (Foto: Alstom)

ERTMS

Siste brikke på plass: Nå skal alle norske tog bygges om

Kontrakter for milliarder er landet.

Alle norske tog skal være digitalisert innen 2026 for å kjøre med det nye signaleringssystemet. I går undertegnet Alstom offisielt kontrakten med Bane Nor og de ulike togeierne om å installere utstyr i alle norske tog.

Dette skal gjøre det mulig å kjøre på linjer som har det nye europeiske signalsystemet - European Rail Traffic Management System. Nærmere bestemt ERTMS Level 2 Baseline release 2, som er det nyeste nivået av standarden.

Fra før har Siemens fått den største kontrakten på 7,5 milliarder kroner for å bygge det norske linjenettet om til ERTMS, den såkalte Trackside-kontrakten. Thales har fått en kontrakt på rundt 600 millioner kroner for utvikling av fjernstyringssystemet TMS - Traffic Management System.

Kontrakten til Alstom, som totalt er på i underkant av to milliarder kroner, kalles Onboard-kontrakten. 

Mange kontrakter

Selv om det er Bane Nor som står for forhandlingene av Onboard-kontrakten, handler dette om utstyr som skal anskaffes av 14 ulike togeierne som NSB, Flytoget, Norske Tog, Cargo Net og andre, inklusive en del leasingselskaper og entreprenører. Det var kontrakter med alle disse selskapene som ble inngått i går.

Sjefen for Alstom transport i Norge, Carl Åge Bjørgan, kan notere ordrer for nesten to milliarder kroner. Foto: Odd R. Valmot

– I tillegg er det inngått tre hovedkontrakter i avtalen med BaneNor som skal forberede prosjektet og gjøre deres eget utstyr klart til ERTMS, sier sjef for Alstom i Norge, Carl Åge Bjørgan.

Når togene skal bygges om, vil det første toget av hver type trenge lang tid, selv om det er viktig at nedetiden på toget er så kort som mulig.

– Når togene skal bygges om vil det første toget av hver type trenge lang tid, selv om det er viktig at nedetiden på toget er så kort som mulig. For hver togtype vil vi måtte tilpasse komponenter og prosedyrer og dette vil ta flere måneder. Men når det er gjort vil det gå unna. Da vil det kunne ta ned mot en uke å bygge om et tog av samme type, sier han.

Tre nye kontrakter med Bane Nor

  • GA - General Application Phase Contract - omfatter utvikling og testing av ombordutstyret og installasjon i tre testtog, slik som det nye Flirt-toget. Denne kontrakten har en verdi på i underkant av 300 millioner kroner.
  • SA - Specific Applications Phase Contract - omfatter ombygging av Bane NORs arbeidsmaskiner og har en verdi på litt over 200 millioner kroner.
  • Coordination Phase Contract knytter Alstoms ombyggingsansvar til tidsfrister for de enkelte banestrekningene som skal settes i drift med ERTMS, slik at man er sikker på å ha nok ombygde tog og at de snakker godt sammen med utstyret fra de to andre kontraktsinnehaverne. Kontrakten har en verdi på 50 millioner kroner.

Kontraktene til Alstom som totalt nærmer seg to milliarder kroner, inkluderer disse tre med Bane Nor, og ytterligere leveranser til de 14 jernbaneforetakene. 

Avviste protest

Egentlig skulle kontrakten med Alstom vært undertegnet for noen uker siden, men den ble utsatt fordi Bombardier leverte en protest. Denne ble avvist etter en rettsavgjørelse.

Det norske folk venter nok spent på et problemfritt signalsystem, men det er langt flere fordeler med ERTMS. Foto: Alstom

– Tilbudene ble vurdert på pris, kvalitet, og gjennomføringsevne. Vi tror vi er gode på alle tre siden vi har levert 70 prosent av alle onboardsystemer for ERMTS i mer enn 20 land. Det var også Alstom som først kunne levere til standarden Baseline 3. Dette med Baseline er et utrykk for de standardversjonene som blir vedtatt etter hvert som teknologien utvikler seg med forbedringer og funksjonalitet hele tiden. De nye kontaktene inkluderer vedlikehold frem til 2050, sier Bjørgan.

Fornyelse av jernbanen

Teknologidirektør i Bane Nor, Sverre Kjenne, utdyper:

- Det å bygge om togene er en veldig viktig komponent i fornyelsen av jernbanen, men alle tre kontraktene må fungere sømløst sammen. Det er helt kritisk at vi får bygget om alle togene i tide. Det er noen spesielle utfordringer her i landet og disse har vi tatt hensyn til i kontrakten.

Programvaren skal tilpasses de norske forholdene og det skal installeres utstyr som gjør at togene kan trafikkere linjer som ikke er digitalisert. Prosjektet har et tidsperspektiv fram til 2034, så togene må kunne håndtere både ERTMS og dagens signalsystem ved å lese de særnorske balisene. Det er signalgivere som ligger i sporet.

BaneNor har ledet forhandlingene på egne og togeiernes vegne. Her presenterer teknologidirektør Sverre Kjenne kontrakten. Foto: Siri Lied-Endresen /Bane Nor

– Vi har mye vinter her i landet og det krever tilpasninger. Vi skal ha en egen odometriløsning som leser hastighet og posisjon. Vi kan ikke basere oss på radar på grunn av frostproblemer, men vil ta i bruk andre sensorsystemer for å få samme resultat, sier Kjenne.

Oppgraderbart

Han peker på at ERTMS ikke er noe statisk system.

- Det kommer stadig nye og bedre varianter av standarden og det vi anskaffer nå er oppgraderbart. Også til neste hovedrevisjon av standarden den såkalte Level 3.

– Jeg tror ikke det vil ta så mange år før vi kan kjøre togene autonomt. Det betyr ikke at føreren skal ut, men at togene selv kan beregne hastighet og andre driftsparametre slik at de holder rutetiden. Det gjør en datamaskin koblet til en driftssentral bedre enn noe menneske, sier Kjenne.

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)