Siemens-kontrakten i tall.
Siemens-kontrakten i tall. (Foto: Siemens)

ERTMS

Tidenes norske kontrakt for Siemens: Fikk storkontrakten på digitalisering av jernbanen

Bane Nor skal bruke over 20 milliarder kroner på prosjektet.

Etter tre uker som settes av til klagefrist, undertegnet Bane NOR den største av kontrakter i det nye signalsystemet ERTMS med Siemens - på 7,5 milliarder kroner.

Det betyr at startskuddet for alvor er gått for det som skal bli en digitalisering av norsk jernbane og få å skikk på den.

Kontrakten til Siemens er den største de noen gang har fått her i landet og skal dekke komplett signalanlegg med sikringsanlegg, drivmaskiner for sporveksler, togdeteksjonssystem, eller såkalte baliser i sporet, planoverganger og tilhørende infrastruktur langs skinnegangen. Beløpet inkluderer også 25 års service, mens servicekontrakten går helt til 2059.

Fra før har Thales fått kontrakten til rundt 650 millioner kroner som går ut på å bygge den nye kontrollsentralen. I tillegg er det kjent at Alstom er tildelt en kontrakt på rundt 2 milliarder for å digitalisere de rundt 400 togsettene som kjører på norske skinner. Her blir det kontraktsinngåelse om en ukes tid, etter at klagefristen er gått ut.

Digital jernbane skal sikre en bedre pendlerhverdag. Foto: Siemens

Til sammen

Bane NOR regner med å bruke godt over 20 milliarder kroner på ERTMS. I tillegg til de tre kontraktene skal det brukes svært mye penger på anleggsarbeid og annet utstyr i årene frem mot 2034 da prosjektet skal være ferdig.

Oslo Sentralstasjon, som er selve flaskehalsen her i landet, vil være ferdig utbygget i 2026.

Til sammen er det snakk om 375 stasjoner og infrastruktur som spenner over 4200 km med skinnegang. I prosjektet skal alle fysiske skilt og lyssignaler skiftes ut og digitaliseres. Togfører får full oversikt over situasjonen i lokomotivet, og det har også betjeningen på de nye kontrollsentralene.

Fornøyd minister

Etter at den sedvanlige signeringen på papir var gjennomført, ble kontrakten med Siemens også signert digital med fingeravtrykk av sjef for Bane NOR, Gorm Frimannslund og sjef for Siemens Norge, Anne Marit Panegnstuen, mens samferdelseministeren overvåket det hele. Foto: ORV

- ERTMS-prosjektet er svært viktig for Norge, og suksessen hviler på at leverandørene klarer å gjennomføre på en god måte. Vi er svært avhengig av jernbane her i landet, både de som bor her og turister og ikke minst fordi vi ønsker å flytte mer godstransport over på skinner, sier Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Han understreket også at han forventer at prosjektet blir fleksibelt nok til at det kan ta opp i seg endringer og ny teknologi underveis, slik at det ikke blir gammeldags når det er ferdig om 16 år.

– Jeg håper og tror at vi ender opp med noe som er enda bedre enn det vi ser for oss i dag og understreker at Bane NOR har grunn til å være stolte med den store pengesummen som regjeringen er villige til å stille opp med. Det som bekymrer meg er at jeg kanskje ikke får være med på alle snorklippingene i de 16 årene før det er ferdig, spøker han.

Til Teknisk Ukeblad sier Solvik-Olsen at dette prosjektet nå er godt forankret i Nasjonal transportplan og at det vil være svært vanskelig for kommende regjeringer å gjøre noe med det.

Best å ta alt med en gang

Sjefen for Siemens Mobility, Michael Peter, sier at dette er viktig for Norge, men denne kontrakten er også viktig for hele jernbaneindustrien.

– Det store spørsmålet er om man skal fortsette å flikke på de gamle signalanleggene, eller om man skal skifte ut alt og gjøre en full digitalisering av jernbanen. Norge har jo allerede gått foran innen elektrifisering på veiene. Ved å ta alt på en gang får landet deres et enhetlig system som øker kapasiteten og gjør alt mye mer forutsigbart. Det at alt kan kontrolleres og overvåkes sentralt gjør at dere kan forutse problemer, f. eks. med sporveksler, før de oppstår og forhindre stopp. Når det en gang blir aktuelt å kjøre tog autonomt vil det være veldig mye enklere å få til det med ERTMS, sier han.

ERTMS

  • ERTMS er en del av en felles standard for hele Europa, og skal erstatte dagens 20 forskjellige togstyringssystemer.
  • Med Systemet kan man i fremtiden kjøre samme togsett i hele Europa. Det vil for eksempel være mulig å kjøre et godstog fra Italia, opp gjennom hele Europa og opp til Norge uten å måtte bytte lokomotiv. Dette vil bidra til å gjøre det raskere og billigere å frakte varer og passasjerer.
  • ERTMS er en teknologi som utvikles kontinuerlig. Norge får den siste standarden som er vedtatt, ERTMS Level 2 Baseline 3,5. Den kommer til å utvikle seg videre, men fra nå av er det stort sett snakk om programvareoppgraderinger.
God dag på jobben: Teknisk direktør i Bane NOR, Sverre Kjenne har grunn til å glede seg over det politiske vedtaket om ERTMS Foto: ORV

Peters tror også at det kommer til å bli tiltagende vanskelig å få folk til å jobbe med gamle signalsystemer, så dette vil ha en effekt på hvor interessant jernbane vil være som arbeidsplass.

Mer enn kontraktene

– I tillegg til de tre kontraktene på rundt 10 milliarder kroner skal vi bruke et enda større beløp på prosjektet på andre prosjekter. Vi skal trekke flere tusen kilometer fiber langs sporene og vi skal fortette GSM-R-nettet. Det kommer til å bli veldig mye anleggsarbeid i perioden og det koster selvfølgelig masse å drive et slikt gigantprosjekt i 16 år. Ikke minst kommer det til å koste masse bare for å demontere og kvitte seg med alt det game signalsystemet som står ute i nettet i dag, sier teknisk direktør i Bane NOR, Sverre Kjenne.

Norge blir etter Danmark det andre landet som vedtar en landsomfattende digitalisering. Danskene har delt landet i to når de inngikk kontrakter. Her i landet har vi i stedet tre kontrakter hvor hver leverandør får alt ansvar for å levere teknologien på et område.

– Danskene har hatt masse problemer med prosjektet, spesielt med utrustningen i togene. De undervurderte den dårlige dokumentasjonen de hadde over da gamle togsettene. Det har vi tatt lærdom av og litt spøkefullt sier vi at Danmark er vår testlinje i sør, ler Kjenne.

Kommentarer (9)

Kommentarer (9)